مسلمانان را مىآزردند. همچنين رسول خدا (ص) به اُسامة رضىالله عنه سپرد كه صبحگاهان به اُبنى حمله كند و آنجا را به آتش بكشد. [1]
قتل كسانى از قبيل راهبان و زنان، كه قتلشان حرام است، اگر از آنها خيانتى سر بزند يا به جنگ بپردازند يا نظريهاى جنگى ارائه دهند، [2]جايز است. حال اگر قتل كسانى كه كشتن آنها حرام است بر اثر خيانت جايز مىشود، قتل خائنان به طريق اولى جايز است؛ زيرا يكى از موارد خيانت، تشويق كردن [مردم]بر جنگ با مسلمانان است.
از اين دلايل چنين بر مىآيد كه اگر دشمنان اسلام جاسوسى كردند، يا از آنها خيانتى سرزد، يا به مسلمانان ناسزا گفتند، قتل و ترور آنها نه تنها به وسيلۀ نيروهاى اطّلاعاتى اسلامى و يا مزدورانشان و يا هر وسيلۀ ديگرى جايز است، بلكه با هر شيوۀ جنگى ديگرى (مىتوان آنها را كشت) . [3]
مبحث سوّم: جنگ روانى يا «جنگ افكار»
مطلب اوّل: تعريف جنگ روانى و بيان اصطلاحات آن
دكتر احمد بدر، جنگ روانى را اين گونه تعريف مىكند: «جنگى است تهاجمى كه يك ارتش با سلاح فكر و عاطفه براى خرد كردن روحيه ارتش و ساكنان شهرهاى دشمن بدان مبادرت مىورزد. همچنين از جنگ روانى به منظور كاستن اعتبار دشمن در چشم كشورهاى بىطرف استفاده مىشود.»
وى در تعريف ديگرى گفته است: «جنگ روانى كار و گفتارى است كه با تضعيف روحيۀ معنوى دشمن، ارادۀ جنگى او را سست مىكند» [4]
[1] -سنن ابو داوود، حديث شمارۀ 616، ج 3، ص 28؛ بذل المجهود، ج 12، ص 124-125؛ ر. ك: مالك بن انس، المدونة الكبرى، ج 1، ص 372؛ ابن قدامه، المغنى، ج 10، ص 511؛ ابن قدامه، الشرح الكبير، ج 5، ص 510؛ محمد على، العلاقات الدوليه، ص 69.
[2]- ر. ك: شافعى، شرح روض الطالبين، ج 4، ص 254؛ شربينى، مغنى المحتاج، ج 4، ص 223؛ الخرشى على متنسيدى خليل، ج 3، ص113؛ ابن حزم، المحلى، م 4، ج 7، ص 294.
[3] -مثل وجوب قتل سلمان رشدى كه هرچه زودتر بايد به قتل برسد، ان شاء الله. (مترجم)
[4] -دكتر احمد بدر، الاتصال بالجماهير و الدعاية الدوليه، دار القلم، ط 1، كويت 1394/1974، ص 207.