چگونگى استدلال به كارهاى صحابه: اقدام مستقيم صحابه به شناسايى، به منظور گردآورى اخبار و توصيۀ اين عمل به فرماندهانشان، دليل بر مشروعيّت اطّلاعات شناسايى است؛ زيرا اگر اين كار مشروع نبود، صحابه پيامبر خدا (ص) نه خود به آن اقدام مىورزيدند و نه به فرماندهانشان سفارش مىكردند.
گفتار ابو يوسف دربارۀ قرار دادن مرزبان در مرزها، دليل بر مشروعيّت اطّلاعات پيشگيرانه است، كه مانع سرايت اخبار به دشمن مىگردد.
شاخۀ چهارم-دلايل عقلى
1-اطّلاعات، ابزار قدرت
تلاش براى دستيابى به اخبار تحركات دشمن، بهمنظور تهيۀ نقشهاى اساسى، از ابزار و مظاهر قدرت است كه اسلام به تدارك آن امر كردهاست. خداى متعال در اين باره مىفرمايد:
و در برابر آنها تا مىتوانيد نيرو و اسبان سوارى آماده كنيد.
2-اطّلاعات، فراهم نمودن هشدارهاى بهنگام
سازمان اطّلاعات با اخبار فراوانى كه دربارۀ نيات و تحركات دشمن در اختيار دارد، فرماندهى را هشدار به هنگام مىدهد تا آماده باشدو تصميمهاى لازم را براى مقابله و جلوگيرى دشمن، از رسيدن به هدف، اتخاذ كند. خداى متعال فرموده است:
و چون بازگشتند، مردم خود را هشدار دهند، باشد كه حذر كنند.
[1] -انفال (8) ، آيۀ 60.
[2] -توبه (9) ، آيۀ 122.
[3] -آيۀ شريفه به قرينه صدر آن-فَلَوْلاٰ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طٰائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِى الدّيٖنِ. . . -مربوط به اين است كه فقيهان به هنگام بازگشت از آموزش، مردم خود را در امر آخرت و عذاب و عقاب بيم دهند. [مترجم]