اسم الکتاب : فلسفه اخلاق المؤلف : غرویان، محسن الجزء : 1 صفحة : 18
. اهميت حكمت عملى نسبت به حكمت نظرى فلاسفه از ديرباز حكمت و فلسفه را به دو قسم عملى و نظرى تقسيم مىكردهاند. «حكمت عملى» مشتمل بر مطالبى درباره رفتار فردى و كردار اجتماعى در خانواده و در ميان مردم بود و به سه بخش تقسيم مىشد: اخلاق فردى، تدبير منزل و سياست و مدُن. حكمت نظرى مشتمل بر مطالبى درباره دانستنىها و علوم و دانشهايى بود كه انسان بدانها محتاج است. اين شاخه از حكمت نيز مشتمل بر سه بخش بود: طبيعيات، رياضيات و الهيات. غالب فلاسفه بزرگ، حكمت نظرى را مقدمهاى براى حكمت عملى دانستهاند و اين خود بيانگر اهميت و ارزش والاى اخلاقيات نسبت به دانشهاى ديگر است. «1» اهميت اخلاق از ديدگاه قرآن يكى از آياتى كه بيانگر اهميت و ارزش اخلاق از ديدگاه قرآن است آيه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدونِ» «2» مىباشد. در اين آيه، هدف از خلقت جن و انس عبادت و بندگى شمرده شده است. مراد از عبادت و بندگى چيست؟ روشن است كه مراد از بندگى، رفتار و كردار و گفتار و عقايدى است كه مطلوب خداوند است و اين، همان است كه در اخلاقيات اسلامى مورد نظر است. اخلاق اسلامى بهمعناى عام، شامل حالات، ملكات، رفتار و كردار درونى و بيرونى است و بندگى و طاعت خداوند نيز وقتى صورت مىگيرد كه انسان از درون و برون،
اسم الکتاب : فلسفه اخلاق المؤلف : غرویان، محسن الجزء : 1 صفحة : 18