اسم الکتاب : عرفان اسلامى المؤلف : حسینی الجزء : 1 صفحة : 18
مقدمه عرفان و معرفت شهودى به خداى متعال، ريشه در فطرت خدا خواه بشر دارد و در شمار نيازهاى اصيل انسانى است. بروز اين نياز، تاريخ بشر را آكنده از انديشهها و تمايلات گونه گون عرفانى كرده و طيف وسيع، رنگارنگ و چشم نوازى از جملات، مقالات، كتابها و آموزههاى معرفتى را در منظر انسانها قرار داده است امّا متأسفانه اين گرايش پاك انسانى گاه با ديگر گرايشهاى انسانى، مانند حسن كنجكاوى، قدرتطلبى، سلطه جويى و منفعتطلبى درآميخته و خود را به اشكال غير اصيل، نازيبا و ناپسندى آشكار ساخته است. آموزههاى الهى انبياء اين حسن خداطلبى را در انسانها بر مىانگيزاند، اهداف متعالى آن را تبيين مىكند و راه رسيدن به آن را هم مىآموزد. آموزههاى اسلامى به عرفانى ناب دعوت مىكنند كه نمونه والاى آن در زندگى پيامبر اكرم (ص) و امامان معصوم (ع) تبلور يافته است. و حيانى بودن، فطرى بودن، جامعيت، عقلانيست، ولايت محورى، و تكيه بر شريعت، مسئوليت پذيرى نسبت به اجتماع و مردم و مهر ورزى از ويژگىهاى مهم عرفانى اسلامى است كه آن را از ديگر روشهاى عرفانى متمايز مىسازد. عرفان رسماً در ميان مسلمانان به شكل تصوّف آشكار گرديد و رشد يافت. بزرگان تصوّف تلاشهاى فراوانى براى فهم و تنظيم اصول و مبانى عرفان اسلامى كردند، شخصيتهاى بزرگ علمى در ميان آنان پديد آمد و كتابهاى فراوانى در اينباره نگاشتند و فرهنگى از لطايف عرفانى گرد آوردند. امّا متصوّفه بعدها با يكسونگرى، فاصله گرفتن از برخى آموزههاى اسلامى و اسوههاى
اسم الکتاب : عرفان اسلامى المؤلف : حسینی الجزء : 1 صفحة : 18