اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 80
به اين سبب كه بدن سالم، مركب راهوار ترقّى
و تكامل روح است و در صورت فرسودگى يا نابودى بدن، روح از تكامل در اين دنيا
بازمىماند. بنابراين، ضرورت يافتن مسايل مادّى در راستاى زمينهسازى تكامل بعد
معنوى معنا پيدا مىكند، و برنامههاى عبادى اسلام، همچون نماز، روزه و ... براى
پرورش و به كمال رساندن بعد معنوى انسان است.
ب- توجّه به بعد عقلانى و علمى
در نظام تربيتى اسلام، سعى بر آن است كه انسان به انديشيدن و فراگيرى
علم و شكوفاكردن استعدادهاى نهفته خويش وادار شود، از اين رو، آيات و رواياتى كه
با واژههاى «تعقّل»، «تفكّر»، «تدبّر»، «تفقّه»، «تعلّم»، «شعور»، «أُولِي الْأَلْبابِ»، «حكمت» و ...
وارد شده از شماره بيرون است، و حتّى خداوند يكى از اهداف غايى نزول
قرآن را وادار كردن مردم به تفكّر دانسته، فرموده است:
و تزكيه كند آنان را و كتاب و حكمت را به آنان تعليم دهد.
ج- توجّه به بعد عاطفى
تعليم و تربيت اسلامى بگونهاى بسيار ظريف و ماهرانه عواطف و احساسات
فرد را مورد احترام قرار داده، گاهى تقويت و گاه تعديل كرده است. نگاهى به دستورات
و مقرّرات اسلام پيرامون روابط زن و مرد، پدر و مادر و فرزند، اعضاى خانواده با
يكديگر، انسان و حيوانات و ... نشان دهنده تأكيد اسلام بر بُعد عاطفى انسان در
ميدان تعليم و تربيت است.