اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 53
مىپردازند و اين دو عقيده مهم را مورد
تأكيد و استدلال قرار مىدهند.[1]
پس شناخت طبيعت در نظر قرآن، گذرگاهى براى شناخت خدا و قوانين عالم
است، تا انسان با شناخت خداوند به هدايت واقعى دست يابد. در تعليم و تربيت اسلامى
اين شناخت را به عنوان يكى از اهداف كلى مىشناسيم و از آن رو كه مقدمه شناختهايى
برتر و رفتارهايى خاص چون شكرگزارى مىگردد، از آن به عنوان هدفى «كلى و زمينه
ساز» ياد مىكنيم.
اهداف تفصيلى و زمينه ساز
آگاهيها و شناختهاى كلى انسان در رفتار و سلوك فردى واجتماعى او
تأثيرمىگذارند.
نوع نگرش انسان به خويشتن، جامعه و تاريخ، طبيعت و اعتقاد او به
آفريدگار متعال، در تنظيم و جهت دادن رفتار او بسيار مؤثر است. كسانى كه در اين
امور از زاويه اسلام مىنگرند، در رفتار خود پديد آمدن اخلاقى را شاهد خواهند بود
و ديگران كه نگاهى غير اسلامى و مادى دارند، بايد اخلاق ديگرى را در خود جستجو
كنند. در تعليم و تربيت اسلامى، مباحث اخلاقى به منزله نتايج حاصل از شناختهاى كلى
مورد توجه قرارگرفته و به منظور هموار سازى راه تكامل به انسان عرضه مىشوند تا
انسان الگوى سازندگى خويش را بروشنى دريابد. اخلاق پسنديدهاى چون راستگويى،
امانتدارى، احسان، انفاق، ايثار، برادرى و صدها خصلت نيكوى ديگر در قرآن و روايات
اسلامى شناسانده شده و به عنوان اهداف تفصيلى حركت انسان و تعليم و تربيت اسلامى
معرفى شدهاند. از سوى ديگر خصلتهاى ناپسندى چون دروغگويى، سخن چينى، غيبت،
ناسپاسى و امثال آن مورد نكوهش واقع شده تا انسانهاى كمال جو خود را از آن اوصاف
پاك سازند و به سوى كمال شتاب گيرند. بحث مشروح پيرامون اين موضوعات در كتابهاى
اخلاقى آمده است.