اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 47
درس ششم: اهداف تعليم و تربيت (2)
2- شناخت انسان
دومين هدف كلّى تعليم و تربيت اسلامى، شناخت انسان است كه به دلايل
متعددى از اهميتى ويژه برخوردار است. در نظام آموزش و پرورش اسلامى، سعى بر اين
است كه «يادگيرنده» خود را بشناسد، از مبدأ و مقصد خويش، آگاهى يابد، خير را از
شرّ، سره را از ناسره و راه را از چاه بازشناسد، منافع و زيان خود را تشخيص دهد،
دوستان و دشمنان را شناسايى كند و ... تا به سعادت و بهروزى دو سرا نايل آيد.
بجاست كه در اين فرصت، ديدگاه اسلام را نسبت به انسان بطور فشرده بيان كنيم:
انسان از ديدگاه اسلام
«از نظر قرآن، انسان موجودى است برگزيده از طرف خداوند، خليفه و
جانشين او در زمين، نيمه ملكوتى و نيمه مادّى، داراى فطرتى خداآشنا، آزاد، مستقلّ،
امانتدار خدا و مسؤول خويشتن و جهان، مسلط برطبيعت و زمين وآسمان، ملهم به خير و
شر، وجودش از ضعف و ناتوانى آغاز مىشود و به سوى قوّت و كمال سير مىكند و بالا مىرود،
امّا جز در بارگاه الهى و جز با ياد او آرام نمىگيرد. ظرفيت علمى و عملىاش
نامحدود است.
از شرافت و كرامتى ذاتى برخوردار است، احياناً انگيزههايش هيچ گونه
رنگ مادّى و طبيعى ندارد، حق بهرهگيرى مشروع از نعمتهاى خدا به او داده شده است،
ولى در برابر خداى خودش وظيفه دار است.»[1]