«اختصاص اين اسم كه ربّ است، براى اينكه توجه به تربيت را بدهد به
مردم».[3]
و در جاى ديگر مىفرمايد:
«اگر قرائت با اسم ربّ شد، اين هم پرورش است و هم آموزش، قرائت آموزش
است، و با اسم وقتى كه شد، پرورش است».[4]
تقدم تربيت بر تعليم
تربيت، به دليل اهداف عالى و نتايج ارزشمند و پربارش، نقش اساسى و
بنيادى را در ساختار وجودى فرد و جامعه ايفا مىكند و در پى آن است كه با پرورش و
بارور ساختن استعدادهاى گوناگون انسان و ايجاد هماهنگى بين آنها، او را به سوى رشد
و تعالى سوق دهد و جامعه بلكه جهانى، پر از ارزشهاى الهى و انسانى به وجود آورد.
بدون شك، تربيت با اين گستردگى بر تعليم كه تنها به رشد و تقويت قواى فكرى و
عقلانى انسان مىپردازد، مقدم است. اين تقدم نه از جهت زمانى، بلكه به خاطر ارزش و
اهميت بسيار والاى تربيت است، مانند تقدم آخرت بر دنيا، كه هر چند از نظر زمانى،
دنيا مقدم بر