اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 21
درس دوّم: تعليم و تربيت (2)
تفاوت تعليم با تربيت
تعليم و تربيت از جهات گوناگونى با يكديگر تفاوت دارند:
1- دامنه و قلمرو: قلمرو تربيت گسترده است و
همه جانداران را دربرمىگيرد، اما قلمرو تعليم، جاندارانى هستند كه داراى درك و
شعور مىباشند. به عنوان مثال، كسى كه زمينههاى لازم را فراهم مىكند، تا گُلى را
پرورش داده و به ثمر رساند، به اين كار او تربيت گفته مىشود، نه تعليم.
چون در ميان جانداران، تنها انسان است، كه داراى درك و شعور واقعى
است. از اين رو، قرآن كريم واژه تعليم و تعلّم را در مورد انسان به كار برده است.
درآيهاى، بااشاره به مقامتعليم و معلمبودن پيامبر
صلىاللّهعليهوآله براىامت، مىفرمايد:
«... وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»[1]
و به شما مىآموزد، آنچه را كه نمىدانستيد.
2- اهداف: تربيت داراى اهداف گستردهاى است، زيرا
به تمامى جنبههاى جسمى و روحى انسان توجه دارد، و در پى آن است كه استعدادهاى
گوناگون او را بارور سازد.
امام خمينى (قدس سره) در اين باره مىفرمايد:
«از اول در سرشت انسان هست، كه اين انسان از عالم طبيعت سير مىكند،
تا برسد، به آنجايى كه وهم ماها نمىتواند برسد، و همه اينها محتاج به تربيت است».[2]