اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 125
درس شانزدهم: عوامل مؤثر در تربيت (3)
محيط
دومين عامل مؤثر در تربيت محيط است كه در اين درس به اختصار به
تعريف، اهميت و انواع آن مىپردازيم.
الف- تعريف محيط
«محيط به همه اوضاع و شرايط و عوامل خارجى گفته مىشود كه در رشد و
تكامل يا رفتار موجود زنده تأثير (مستقيم يا غيرمستقيم) مىگذارد.»[1]
بنابراين تعريف، محيط، تنها شامل عوامل ظاهرى نمىشود، بلكه كليه
عوامل و شرايطى را كه از هنگام انعقاد نطفه تا آخرين لحظه حيات، انسان را احاطه
كرده است، دربرمىگيرد. از اين جهت، اوضاع جغرافيايى، شرايط حاكم بر خانواده و
مدرسه، وسايل ارتباط جمعى، جوّ دوستى و رفاقت و ... همه از امورى است كه رفتار
انسان را تحت تأثير قرار مىدهد. از اين رو، مىبينيم رفتار يك فرد، در سرما و
گرما، خانه و مدرسه، در ميان دوستان و بيگانگان، تنها و در جمع، تفاوت دارد.
ب- اهميّت محيط
تأثير عامل محيط، در تربيت، يكى از مسايلى است كه اكنون نظريه
دانشمندان و مربّيان تربيتى را به خود جلب كرده، بگونهاى كه آن را يكى از
مؤثرترين عوامل تربيت مىدانند.
نقش اين عامل بگونهاى است كه انسان، بخصوص كودك، بدون درك يا خواست