اسم الکتاب : آيين رازدارى در اسلام المؤلف : جمعی از نویسندگان الجزء : 1 صفحة : 47
پيروزى محقق شدهاست؛ زيرا غافلگيرشدن، موجب
بههم خوردن تعادل روحى و اختلالات روانى مىشود كه در نتيجه سرگردانى، بهتزدگى،
تصميمات عجولانه و شتابزدگى را در پى دارد.
قرآن كريم حالت دوزخيان را كه بهطور ناگهانى و غافلگيرانه با
عذاب الهى روبهرو مىشوند، چنين توصيف مىكند:
«بَلْ تَأْتيهِمْ بَغْتَةً
فَتَبْهَتُهُمْ فَلا يَسْتَطيعُونَ رَدَّها وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ»[1]
(آرى اين مجازات الهى) بهطور ناگهانى به
سراغشان مىآيد و مبهوتشان مىكند، چنان كه توانايى دفع آن را ندارند و به آنها
مهلت داده نمىشود.
ايجاد ناهماهنگى و آشفتگى سازمان در تشكيلات دشمن و بازداشتن وى
از واكنش مناسب، از ثمرات ديگر غافلگيرى محسوب مىشود.
غافلگيرى با اين اهميّت، وقتى ممكن خواهد شد كه «اسرار و
اطلاعات» خودى در دژى استوار و پوششى محكم قرار گيرد تا دشمن بهطور كامل از
دستيابى به آن محروم گردد و در غفلت محض بهسر برد و از زمان، مكان، طرح و برنامه،
امكانات و ...
بىخبر باشد.
نبرد «بنىقريظه» يك نمونه غافلگيرى در زمان است كه بر اثر