در برابر مكاتب الهى كه توجيهى خردپسند براى
آفرينش جهان وانسان ارائه مىكنند، مكتبهاى مادى از تحليل منطقى و عقلايى آفرينش
انسان و جهان ناتوانند؛ زيرا عقلِ فرمانروايى براى آفرينش نمىشناسند و در نظر
آنان آفرينش اتفاقى و بى هدف و پوچ است. از اين رو، زندگى و مرگ انسان در نظر آنان
توجيه خردپسندى ندارد.
مسؤوليت انسان
از نظر قرآن، انسان از ساير مخلوقات الهى ارزشمندتر است.[1] و به عنوان جانشين خدا در روى زمين،
انتخاب شده است.[2] خداوند او
را مأمور به عبادت خود[3] و عمران وآبادى
زمين نموده[4] و پس از
مدّت زمانى محدود[5] به سوى او
باز خواهد گشت.[6]
ازديدگاه اسلام، برترى انسان از ساير موجودات، درقوه عقلانى و قدرت
انتخاب و اختيار اوست، همين ويژگى انسان است كه او را مسؤول اعمال و رفتارش قرار
داده و او را سزاوار اجر و پاداش يا عذاب و كيفر مىكند.
انسانى كه خود را مسؤول مىداند و اعمال و رفتارش را در نظامى دقيق،
تحت كنترل مىبيند،[7] لحظهاى
غافل نبوده و هر لحظه خود را در محضر خدا مىبيند و اشتغال به غيرخدا را دورى از
او و مايه سقوط ونابودى مىداند. به همين جهت قرآن كريم با لهو ولعب و كارهاى
بيهودهاى كه سبب دورى از خداوند مىشوند مخالفت نموده و آن را بر انسان مسلمان،
حرام كرده است.