اسم الکتاب : حقوق جزايى اسلام المؤلف : یوسفیان، نعمت الله الجزء : 1 صفحة : 17
با تعاليم اخلاقى، سطح آگاهى و فرهنگ مردم را بالا ببرد و بدين وسيله نابسامانيهاى اجتماعى را رفع كند و وقوع جرايم را از بين برده و يا به حداقل برساند. از اين رو، مىتوان گفت: حقوق جزايى اسلام آخرين راه درمان در جهت تأديب و تربيت افراد، اصلاح جامعه، حفظ ارزشهاى انسانى، از بين بردن نابسامانيهاى اجتماعى و بر قرارى نظم و امنيت است. ضرورت اجراى حقوق جزايى اجراى حقوق جزايى اسلام در جامعه يكى از ضرورىترين مسائل اجتماعى اسلام است. هيچ اجتماعى بدون آن از امنيت جانى، مالى، عقيدتى، ناموسى و آبرويى برخوردار نخواهد بود. ازاين رو، مجازات افراد جنايتكار، بريدن دست دزد در صورت اجتماع شرايط، اجراى حدّ بركسى كه عفت و اخلاق عمومى جامعه را با كارهاى نامشروع لكّهدار كرده و ... موجب مصون ماندن جامعه از گزند بزهكاران و پاكسازى و حيات اجتماعى است، چنان كه در روايات اسلامى اجراى حدود و قوانين الهى در جهت پاكيزگى محيط اجتماعى با بارش بارانهاى مداوم در پاكسازى محيط طبيعى تشبيه شده و حتى سودمندتر از آن شمرده شده است. رسول خدا صلىالله عليه وآله فرمود: «اقامَةُ حَدٍّ خَيْرٌ مِنْ مَطَرِ ارْبَعْينَ صَباحًا» «1» اقامه حدى از حدود الهى از چهل روز باران بهتر است. حضرت موسىبنجعفر عليهالسلام نيز در ذيل آيه «يُحْيِى اْلَارْضَ بَعْدَ مَوْتِها» «2» فرمود: منظور از احياىزمين در اينآيه، احيا با نزولباران نيست، بلكهمنظور ايناست كه خداوند تعالى مردانى را بر مىانگيزد كه عدالت (دادگرى) را احيا مىكنند و در نتيجه زمين با احياى عدل، جان مىگيرد و زنده مىشود و اقامه حد در زمين از باران چهل روز
اسم الکتاب : حقوق جزايى اسلام المؤلف : یوسفیان، نعمت الله الجزء : 1 صفحة : 17