responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ شیعه المؤلف : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    الجزء : 1  صفحة : 23

پیش گفتار از استاد جعفر سبحانی (زید عزه)

حس کنجکاوی ، یکی از ابعاد روانی انسان را تشکیل می دهد و او را به گشودن رازهای هستی و آفرینش ، سوق می دهد ، و اگر او از روز نخست با این حس مجهز نبود در عرصه علم و صنعت ، گامی به پیش نمی نهاد و گره از مجهولات خویش ، نمی گشود، و از نردبان علم و دانش حتی یک پله هم بالا نمی رفت.

وسائل ارتباط جمعی و به تعبیر امروزه " رسانه ها" ، جوامع بشری را از حالت پراکندگی بیرون ساخته و جهان مسکونی را به صورت دهکده واحدی درآورده است؛ و اطلاع و آگاهی از رویدادها و اندیشه ها را سهل و آسان ساخته است، و – لذا- هر نوع کشف و اختراعی ، یل فکر و اندیشه ای در یکی از نقاط جهان رخ می دهد، دقایقی بعد در اختیار همگان قرار می گیرد، و یا همگان می توانند از ان آگاه شوند. در میان پدیده قرن بیست و یکم "اینترنت " و سایت های بهم پیوسته فزون از حد ، نقش مهمی را ایفا می کند.

جوان امروز در سایه دسترسی به رسانه ها و جراید و مجلات، و حضور در محافل علمی و انتقادی ، در معرض هجوم افکار متضاد قرار گرفته و ذهن او را بهدصورت "تندیس" سوال و اعتراض درآورده و نمادین " همزه استفهام" گشته است، و سرانجام آرایش پرسش های گوناگون در خانه فکر، او را رنج می دهد.

اینجاست که وظایف عالمان دینی و پاسداران امانت های الهی سنگین تر می شود و با در نظر گرفتن (ضرورت ها) باید نوافل را به فرائض تبدیل نمایند و به سفارش پیامبرگرامی 6 به علی (ع) عمل کنند آنجا که فرمود: " یا علی اذا اشتغل الناس بالنوافل فاشتغل انت بالقرائض" تا از این طریق، ایمان جوانان کشور را که سرمایه های عظیم ملی ما است از دستبرد غارتگران غرب و شرق حفظ نمایند، و این کار جز با کم کردن فاصله ها و آگاهی از افکار خروشان جوانان ، امکان پذیر نیست.

بسیار جای مسرت و خوشوقتی است که در پژوهشکده تحقیقات اسلامی طرحی نو با مدیریت علمی فاضل محترم جناب حجه الاسلام و المسلمین حمید نگارش و همکاری جمعی از نویسندگان در دست تدوین قرار گرفته و قسمت اعظم مسائل دینی و عقیدتی که ذهن جوانان عزیز را به خود مشغول ساخته داست با نظم الفبایی مطرح کرده و به تحلیل و تجزیه انها پرداخته است و بدین وسیله راه رسیدن به مقصود آسان تر گشته است. ما این اثر کلامی و علمی را به همه دست اندرکاران و نویسندگان این کتاب که در حقیقت به صورت دانشنامه کلامی درامده است و از منطق شیعی در تمام قلمروها دفاع منطقی نموده است، تبریک و تهنیت میگوییم . امید است این کتاب چراغی فرا راه جوانان قرار گیرد.

قم – موسسه امام صادق(ع)

5 محرم الحرام 1427

برابر 15/11/84

اسم الکتاب : فرهنگ شیعه المؤلف : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    الجزء : 1  صفحة : 23
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست