responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : راهنما شناسى المؤلف : علی نوری، علیرضا؛ صفرعلیپور، حشمت الله    الجزء : 1  صفحة : 133
وارد شده كه بر اساس آن، امام معصوم (ع) در زمان غيبت، فقيه واجد شرايط را به عنوان قاضى منصوب نموده است؛ زيرا هيچ كس نمى‌تواند بدون اذن عام و يا اذن خاص امام، متصدى امر قضاوت شود. «1» حدود و دامنه اختيارات ولى فقيه‌ چنانچه گفته شد، در همه زمانها و مكانها بايد قوانين اسلام، حفظ و اجرا شود و شارع مقدس اسلام، راضى به تعطيل احكام و قوانين خود، نيست. در نتيجه ولايت ولى فقيه نيز در زمان غيبت به همين ميزان گسترده است؛ در اين زمينه امام خمينى قدس سرّه به خوبى حدود اختيارات ولى فقيه را مشخص فرموده است:
«اگر فرد لايقى كه داراى اين دو خصلت (علم و عدالت) باشد، بپاخاست و تشكيل حكومت داد همان ولايتى را كه حضرت رسول اكرم (ص) در امر اداره جامعه داشت، دارا مى‌باشد، بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند. اين توهّم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم (ص) بيشتر از حضرت امير (ع) بود يا اختيارات حكومتى حضرت امير (ع) بيش از فقيه است، باطل و غلط است. البتّه فضايل حضرت رسول اكرم (ص) بيش از همه عالم است و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (ع) بيشتر است. لكن زيادى فضايل معنوى اختيارات حكومتى را افزايش نمى‌دهد؛ همان اختيارات و ولايتى كه حضرت رسول و ديگر ائمه (ع) در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران، گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را براى حكومت فعلى قرار داده است.» «2» در جاى ديگر مى‌فرمايد:


اسم الکتاب : راهنما شناسى المؤلف : علی نوری، علیرضا؛ صفرعلیپور، حشمت الله    الجزء : 1  صفحة : 133
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست