responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تاريخ زندگانى امام مهدى(ع) المؤلف : رفیعی، علی    الجزء : 1  صفحة : 12
پيروانشان، موضوع «تقيّه» به عنوان يك اصل اساسى مبارزاتى در زندگى سياسى ائمّه عليهم السّلام مطرح شد.
در دوران حكومت بنى عبّاس نيز اين سياست دنبال شد. با روى كار آمدن مأمون، اتّخاذ سياست تحت نظر گرفتن امامان شيعه از طريق نزديك كردن آنان به دستگاه خلافت، وارد مرحله دشوارترى شد.
در اين دوره كه بيش از نيم سده از دوران امامت را در بر مى‌گيرد، امامان عليهم السّلام كاملًا تحت نظر حكومتهاى وقت بسر برده، در هيچ زمينه‌اى آزادى عمل نداشتند و گاه و بى گاه، خانه آن بزرگواران مورد تفتيش نيروهاى حكومتى قرار مى‌گرفت. از اين رو، ناگزير بودند بيش از هر زمان ديگر بر اصل «پنهان كارى» تكيه كرده، فعّاليّتهاى سياسى و متعرضانه خود نسبت به دستگاه خلافت را تحت پوششهاى مختلف انجام دهند. و همين امر موجب گرديد كه تاريخ زندگى امامان اين دوره، يعنى امام جواد، امام هادى و امام عسكرى عليهم السّلام در هاله‌اى از اجمال و ابهام قرار گيرد و تاريخ نگاران براى تدوين شرح زندگى آن بزرگواران، بويژه در زمينه مسائل و جريانات سياسى دچار مشكل و كمبود مواد تاريخى گردند و در نهايت، شناخت پيروانشان از آنان بسيار محدود و سطحى باشد.
اوضاع سياسى در اين دوره طورى بود كه بسيارى از فعّاليّتهاى آن بزرگواران از ديد مورّخان پنهان ماند. در بسيارى از موارد ديگر نيز وقايع نگاران به خاطر وابستگى يا ترس از دستگاه خلافت از بازگو كردن و ثبت حقايق تاريخى سر باز مى‌زدند. در نتيجه امروزه نويسندگان در تجزيه و تحليل زندگى سياسى امامان در اين مقطع، با محدوديّت منابع تاريخى و كمبود موادّ آن مواجه‌اند.
البته اين سخن بدان معنا نيست كه از زندگى آن بزرگواران، هيچ گونه اطلاع و خبر صحيحى كه حاوى مطالب مفيد و سازنده باشد، در دست نباشد؛ بلكه با مطالعه و تجزيه و تحليل وقايع ثبت شده و شواهد و قرائن تاريخى و جمع بندى آنها مى‌توان به نتايجى كلى در اين زمينه دست يافت.
سعى ما در اين دوره از سلسله متون آموزشى تاريخ اسلام بر اين بوده كه در حد گنجايش به تبيين و تجزيه و تحليل مهمترين حوادث سياسى- تاريخى آخرين مقطع از تاريخ اسلام در عصر امامت با محوريّت امامان معصوم: امام هادى، امام عسگرى و امام زمان عليهم السلام بپردازيم و اذعان داريم كه نتوانسته‌ايم همه ابعاد زندگى اين سه امام بزرگوار را تبيين كنيم؛ زيرا نه بضاعت آن را داريم و نه فرصت و زمان محدودى كه در اختيار اين گونه آموزشهاست چنين امكانى را به دست مى‌دهد.
آنچه در اين دوره آمده شمه‌اى از زندگى سراسر مبارزه آنان است. به اميد آنكه گامى باشد در جهت ارتقاء شناخت و بينش دوستداران مكتب اهل بيت و پاسداران انقلاب اسلامى؛ اين منتظران حضرت بقيّة اللَّه الاعظم (عج) و سربازان مخلص بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، حضرت امام خمينى رضوان اللَّه عليه و خلف صالحش حضرت آية اللَّه العظمى خامنه‌اى دام ظله العالى.
مركز تحقيقات اسلامى‌ معاونت تدوين متون آموزشى‌

اسم الکتاب : تاريخ زندگانى امام مهدى(ع) المؤلف : رفیعی، علی    الجزء : 1  صفحة : 12
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست