responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانش اجتماعى(1) المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 17
مقدمه‌ زندگى اجتماعى انسان داراى ابعاد متفاوتى است كه شناخت آنها، جزو ضرورتهاى اوليه به شمارمى‌رود. خانواده، حقوق، وسايل ارتباط جمعى، محيط زيست و بازسازى از جمله اين امور هستند كه آشنايى اجمالى باآنهادراين دوره آموزشى مد نظرقرارگرفته است.
بنياد زندگى اجتماعى و قوام آن به خانواده است. خانواده كه سنگ زيربناى يك اجتماع سالم است، در اسلام و جامعه اسلامى جايگاهى بس رفيع دارد. حقوق مربوط به اين نهاد اجتماعى، به تفصيل در منابع اسلامى بيان گرديده و حكومت اسلامى نيز در تقويت بنيانهاى آن، همواره برنامه‌ها و طرحهايى را به مرحله اجرا مى‌گذارد وناديده گرفتن اين امر خطير در جهان غرب، پيامدهاى ناگوارى رابه همراه آورده كه هشدارهاى پى‌درپى انديشمندان و كارشناسان مسائل اجتماعى، هنوز نتوانسته اعضاى آن جوامع را به مرحله صحيح زندگى خانوادگى رهنمون سازد؛ مجموعه‌اين مسائل دربخش خانواده مورد بررسى قرار گرفته است.
حقوق، نقش تعديل و تنظيم روابط اجتماعى را ايفا مى‌كند. آشنايى با كليات حقوق براى انجام وظايف در يك جامعه، بسيار مهمّ قلمداد مى‌شود؛ بويژه «دادرسى» كه چگونگى رسيدن به آن را مى‌نماياند، براى اعاده حقوق فردى و اجتماعى بسيار با اهميّت است. طى درسهاى كليات علم حقوق به اين مهمّ پرداخته شده است.
وسايل ارتباط جمعى، بازندگى مردم جهان امروز عجين شده است. در هر نقطه‌اى از جهان، روزنامه، راديو، مجله، تلويزيون، ... كم و بيش فعّال بوده، به انجام وظايف اطلاع رسانى و آگاهى دادن مشغول اند.
شناخت مهمّترين رسانه‌هاى گروهى، تبليغات و افكار عمومى، از جمله مباحثى هستند كه در قسمت وسايل ارتباط جمعى، آورده شده است.
محيط و انسان دريك رابطه متقابل قرار دارند. سلامت انسان، تا حدود زيادى، به سالم بودن محيط زيست بستگى دارد. آلودگييهاى ايجاد شده ناشى از ورود ماشين و تكنولوژى به عرصه زندگى آدمى، آگاهى از جوانب اين قضيه را ضرورى مى‌سازد. طى درسهاى محيط زيست، به برخى از مهمّترين مسائل مربوط به حفظ محيط و سالم سازى آن اشاره شده است.
اهميت بازسازى بعد از جنگ بر همگان آشكار است. الگوهاى متفاوت بازسازى و از جمله الگوى جمهورى اسلامى ايران و عمده ترين نيازهاى بازسازى، جزو مطالب بازسازى جامعه مى‌باشد. اميد است اين مجموعه، شناخت و توانايى ما را در يك زندگى اجتماعى افزايش بدهد.
معاونت تدوين متون آموزشى‌ پژوهشكده تحقيقات اسلامى سپاه‌

اسم الکتاب : دانش اجتماعى(1) المؤلف : جمعی از نویسندگان    الجزء : 1  صفحة : 17
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست