اسم الکتاب : جنگ روانی المؤلف : متفکر، حسین الجزء : 1 صفحة : 48
(4) پيام بايد احساسات روانى مخاطب را تحريك كند.
(5) پيام ارسالى در عمليات روانى بايد درصدد پاسخگويى به نيازهاى مخاطب باشد؛زيرا نظام ارزشى و فرهنگى و اعتقادى دشمن،ممكن است رفتار افراد خود را كنترل كند؛لذا ارزشهاى فرهنگى و باورهاى دينى،نقش مهمى در نحوه پاسخگويى او به پيام ارسالى دارد.
4-2-مبانى روانشناختى جنگ روانى
روانشناسى همواره به عنوان يكى از مؤثرترين ابزارهاى جنگ روانى و يكى از فاكتورهاى موفقيت در جذب مخاطب،مورد توجه مجريان جنگ روانى بوده است.مجرى جنگ روانى بايد مخاطب خود را از لحاظ روانى بشناسد و روحيات او را بداند و گرايشها و حساسيتهاى گروهى، سنّى و اجتماعى را به دقت مورد بررسى قرار بدهد.روانشناسى فردى و روانشناسى اجتماعى امروزه در تأثير كاربرى جنگ روانى نقش تعيينكننده داشته و دولتها و سازمانهاى اجراكننده جنگ روانى قبل از تبليغات، مباحث و قلمرو اين دو حوزه علمى-روانى را بررسى مىكنند آنان پيش از ورود به صحنه جنگ روانى از متخصصان اين رشته علمى مدد مىجويند و تبليغات و جنگ روانى را براساس اصول روانشناسى فردى و اجتماعى پايهريزى مىكنند.
انتخاب عنوان،سوژه،ابزار،شيوه،شعر،قصه،داستان،آهنگ و موسيقى و حتى انتخاب نوع رنگهاى تابلوهاى تبليغاتى براساس اصول روانشناسى انجام مىگيرد.
دانشمندان،رفتارهاى انسانى را به دو دسته تقسيم مىكنند:
1-غريزى 2-اكتسابى
اسم الکتاب : جنگ روانی المؤلف : متفکر، حسین الجزء : 1 صفحة : 48