گفتوگو به كمك نمايش مىآيد تا بتواند داستان را در قسمتهاى خارج از صحنه و ماجراهاى خارج از توان نمايشى تئاتر و يا خارج از ميل نمايشى تئاتر، بسط و گسترش دهد.
2. نمايش و دفاع مقدّس
سخن از نمايش و توانايىها و عناصر آن مىتواند بسيار وسيع و گسترده باشد. قصد ما از مقدّمۀ كوتاهاى كه بيان شد، تذكر اين مطلب بود كه نمايش با استفاده از ظرفيتهاى سمعى و بصرى، توان بسيار بالايى در القاى پيام دارد. درست به همين دليل نيز شايد بتوان گفت يكى از قوىترين انواعِ هنر در خدمت به جنگ و اهداف مقدّس آن، هنر تئاتر و نمايش بود.
نمايش به ادعاى دستاندركاران آن، به دليل ارتباط مستقيم، زنده و نزديك با مخاطب خود و نيز به دليل سهلالوصول و كمهزينه بودن آن نسبت به فيلم و سينما، پيش و بيش از سينما صميمانه از نزديك و بهطور مستقيم در خدمت دفاع مقدس و اهداف آن قرار گرفت. آقاى مراديان، مدير مؤسسۀ سينمايى انديشه و هنر كه خود در سالهاى 61 تا 65 در قسمت هنرهاى نمايشى تبليغات و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اصفهان فعاليّت داشته است، مىگويد:
در آن سالها، ما تئاترهاى خودمان را به جبههها مىبرديم. از جمله نمايشى را با نام «وقت صدور حكم» به جبهههاى جنوب، شهرك دارخوئين و مكانهاى مختلف برديم. اين نمايش در ارتباط با مسائل جبهه و جنگ بود؛ در واقع نوعى بيانيه بود كه از حقّانيّت نيروهاى بسيجى و رزمندگان جان بر كف اسلام در برابر كفر جهانى دفاع مىكرد. اين نمايش فوقالعاده مورد استقبال رزمندگان قرار گرفت. بعد از پايان نمايش همه مىآمدند و از اعضاى تئاتر، بازيكنان، كارگردان و