آرامكننده است كه نيروهاى حياتى و جانبخش را فرونشاند و سركوب كند و نه آنچنان هيجانآفرين و محرك است كه باعث تنوير نيروها و تندخويى گردد و انسان را از حالت تعادل بيرون آورد. سبز، رنگ بهشت است و اين از توصيف بهشت و جنّت در قرآن كريم پيدا است. [1]
هنرمندان گرافيست و نقاش جنگ با آگاهى و شناخت كافى از عناصر اين هنر بصرى، با آفرينش تابلوهايى كه در تاريخ انقلاب اسلامى ايران و دفاع مقدّس جاودانه خواهند ماند، بهحق در اعتلا بخشيدن و مصوّر كردن اين برهه از تاريخ سراپا حيات ملت ايران از صميم جان كوشيدهاند.
2. نگاهى به تابلوهاى دفاع مقدّس
آقاى علىرضا عمومى در هنر گرافيك، تابلوى «مقاومت» را كه در آن رزمندههايى تفنگ به دست با رنگهايى از زردى تصوير شدهاند، آفريده است. در اين تابلو بدنۀ تفنگ در درخششى از زردى به سفيدى مىزند و در آسمان آن، شعار جنگ جنگ تا پيروزى تنيده در خطوط اسليمى به چشم مىخورد؛ خطوط اسليمى از رنگهاى سرخ است و شعار جنگ جنگ تا پيروزى از رنگ سبز برخوردار است و انتخاب همين رنگها با توجه به روانشناسى رنگ، به خوبى مقاومت سراپا پرتپش و زندۀ ملت ما و رزمندگان ما را نشان مىدهد. در تابلوى «نصرٌ من اللّه و فتح قريب» علىرضا عمومى، رنگهاى آبى و خطوط اسليمى سبز و رنگهاى ارغوانى و سرخ و بنفش كه آيه را در يك خط زيباى نستعليق
[1] . ر. ك: مبانى نظرى هنرهاى تجسمى، حبيباللّه آيتى، ص 150-160. در برخى از آيات قرآن كريم، لباس بهشتيان و تكيهگاه آنان در بهشت با رنگ سبز توصيف شده است. ر. ك: كهف (18) ، آيۀ 31؛ انسان (76) ، آيۀ 21؛ الرحمن (55) ، آيۀ 6.