آقاى بيگلرىپور در بارۀ اجراى زندۀ موسيقى در جبههها مىگويد:
ما در خود جبهه دو برنامه داشتيم كه از نوازندگان دعوت كرديم تا به همراهى گروه كر و رهبرى آقاى مرتضىٰپور، چند برنامه را اجرا كنند. اين برنامهها بسيار مورد تشويق رزمندگان قرار گرفت و در روحيۀ آنان تأثير زيادى گذارد و همين استقبال خود رزمندگان باعث مىشد كه نوازندگان وقتى به تهران مىآمدند، خيلى مشتاقانه در ضبطها شركت كنند. [1]
آقاى حقيقى نيز با اشاره به اجراى زندۀ موسيقى در ميان رزمندگان، در بارۀ تأثيرپذيرى هنرمندان موسيقى از جبهههاى جنگ مىگويد:
ما شاهد اجراهاى زندۀ گروههاى موسيقى در ميان رزمندگان بوديم. هر چند اين اجراها فرصت مناسبى بود براى رزمندگان كه از موسيقى استفاده كنند، امّا فرصت بسيار مناسبترى را براى هنرمندان و موسيقىدانان فراهم مىكرد تا با آن فضا آشنا شوند و اصلاً اين حركت را تجربه كنند، و مىبينيم [اين آشنايى]در اجراى صحنهاى از موسيقى باعث تحوّل شده است. . . . حتّىٰ در عرصۀ موسيقى سنتى نيز ما اين تحول را شاهديم. بسيارى از تصنيفها در خدمت دفاع مقدّس قرار مىگيرند و اين عامل (تأثير جنگ بر موسيقى سنتى ايران) و ديدگاههاى حضرت امام و راهگشايىهايى كه ايشان كردند، باعث رشد موسيقى سنتى و مقامى ما بهخصوص در شهرستانها مىشود. [2]
با نقل قول ديگرى مبنى بر تأثير و عملكرد موسيقى رزمى دفاع مقدس از