responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) المؤلف : شیرازی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 74

اين بود كه رژيم عراق از تمامى امكانات به گونۀ موزونى استفاده مى‌برد.اين توازن را مى‌توان در شايعۀ معروف«بمباران شيميايى تهران»جست‌وجو كرد.پرواز هواپيماها بر فراز تهران و ساير شهرها،بمباران شيميايى در جبهه و تبليغات همسو با آن نشانه‌اى از يك تلاش تبليغاتى موزون داشت.

پنج-بهره‌گيرى مناسب از حوادث و قابليّت تغيير تاكتيك: اين موضوع از مهم‌ترين ويژگى‌هاى تبليغات عراق عليه ايران بود كه امكان برخورد انفعالى به نيروهاى بعث را نمى‌داد.براى نمونه،مى‌توان به شعار«دفاعِ متحرك» اشاره كرد كه از سال 61 به بعد مورد استفاده قرار گرفت.

شش-جلوگيرى از ارتباط سربازان عراقى با رزمندگان اسلام: از آن جا كه هرگونه ارتباط سربازان عراقى با رزمندگان ايران به طور جدّى در مقاومت عراق اثر مى‌گذاشت،دولت عراق در تمام مدت جنگ شديداً از برقرارى ارتباط آنان با سربازان ايرانى جلوگيرى مى‌كرد،به‌ويژه در خطوط مقدم كه در برخى از مناطق مثل محور فياضيه در جبهۀ آبادان،فاصلۀ دو خاكريز رزمندگان و دشمن حتى كم‌تر از صد متر بود و با فرياد يا استفاده از بلندگوى دستى برقرارى ارتباط امكان‌پذير بود.

2-2.محورهاى تبليغات عراق

1-2-2.بعد داخلى

رژيم بعث عراق راهبرد عمليات روانى خود را در بعد داخلى بر چهار محور اصلى بنا كرده بود.تأثير اين محورها به گونه‌اى بود كه ضمن ايجاد يك پيوند واقعى بين تك‌تك افراد با جنگ،با بهره‌گيرى از زمينه‌هاى فرهنگى موجود در عراق،ضرورت مقاومت را توجيه كرده،راه‌هاى اجتماعى سازش يا تسليم را بر شهروندان خود مى‌بست.اين محورها عبارتند از:

اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) المؤلف : شیرازی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 74
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست