جرايم به حد اقل خواهد رسيد. «1» شيخ شلتوت (رئيس دانشگاه الازهر) مىنويسد: «هدف شريعت از نظام كيفرىاش اصلاح نفوس وتهذيب آنها وتلاش درجانب سعادت جوامع بشرى است وبااين هدف هر راه سالمى راكه مفيد تشخيص داده، انتخاب كرده ومردم را بدان راه سوق داده است. اصولًابايد گفت شريعت اسلام در وضع قوانين كيفرى مانند پزشك حاذق است كه بعد از صرف نهايت اهتمام در معالجه مريض، سرانجام مصلحت را بخاطر حفظ سلامتى بيمار در قطع برخى ازاعضاء بدنش باعمل جرّاحى مىداند، يامانند كشتىبان ماهرى كه بخاطر نجات كشتى وسرنشينان ازغرق شدن، صلاح مىداند كه كالاهاى كشتى به دريا افكنده شود. از اين رو باپيشآمدن شبهه، يا تحقّق مصلحت منظور و ... عفو را به صلاح نزديكتر مىداند » «2» به علاوه شيوههاى تربيتى اسلام ايجاد باور وعقيده به خداى ناظر وقادر، ثبت وضبط اعمال مخفى وآشكار انسانها، معاد وروز حساب وپيشگيريهاى گسترده از آغاز زندگى واصل سازنده امر به معروف ونهى از منكر ونظارت عمومى در جامعه اسلامى هركدام مكانيسمى در فردو اجتماع ايجاد مىكند كه بطور طبيعى تحقق جرم وپيدايش مجرم به حد اقل ممكن مىرسد وجوّ جامعه سالم وصالح مىگردد نه تنها افراد در برابر ميكرب بزه مصونيت پيدا مىكنند، كه ريشههاى گناه به خشكى مىگرايد. به اميد آنروز كه حكومت عدل اسلامى به سراسر گيتى سايه گسترده ومنويات بلند بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، حضرت امام خمينى (قدّس سرّه) بارهبرى حضرت اية ا ... خامنهاى (مدظله العالى) محقق گردد تاصاحب اصلى انقلاب، (عدالت گسترجهان) حضرت ولى عصر (عجلاللّه تعالى فرجه الشريف) برسد. انشاءَالله. پژوهشكده تحقيقات اسلامى نمايندگى ولى فقيه در سپاه