اسم الکتاب : راهکارهای حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس المؤلف : خطیبی کوشکک، محمد الجزء : 1 صفحة : 72
ارزش عام به جامعه قالب شده است همان تصوير ذهن و ناكجاآبادى گروه يا فردى خاص است.هر كس خودش بايد ارزشهايش را درك كرده و زندگى را براساس آن پايهريزى كند. [1]
2-7.سينما
سينما از جمله رسانههايى است كه مىتواند بامديريت درست اسلامى در جهت تحكيم ارزشها به ويژه ارزشهاى دفاع مقدس،نقش ويژهاى ايفا كند.اين رسانه مىتواند با بهرهگيرى از تصاوير متحرك و گويا و استفاده از فضاى خاص نمايشى كه در يك زمان افراد مختلفى را كنار هم گرد مىآورد،برنامههاى هدفمندى براى تأثير در باور تماشاگران كه اغلب جوان و الگوپذيرند ارائه نمايد.
سينماى ايران،همچون ديگر نهادها و سازمانهاى فرهنگى،پس از انقلاب از مالكيت زيادهخواهان و طاغوتيان خارج شد و در اختيار نيروهاى مردمى و انقلابى قرار گرفت.از اين رو،ابتدا فيلمهايى كه بر پردۀ سينماها به نمايش درمىآمد در راستاى ترويج ارزشهاى دينى و ملى بوده است.اين امر موجب گرايش بيشتر اقشار انقلابى و مذهبى و خانوادههاى عفيف به سينما شده بود.فيلمهايى چون محمد رسول اللّه و توبه نصوح و امثال آن و فيلمهايى كه از حماسهآفرينى و ايثارگرى مردم انقلابى و قهرمانان سالهاى پيش از انقلاب و سالهاى انقلاب و دفاع مقدس به روى پردههاى سينما مىرفت،باعث حضور پررنگ خانوادهها در سالنهاى سينما مىشد.
اما از زمانى كه فضاى جامعه از آرمانهاى صدر انقلاب و سالهاى دفاع مقدس فاصله گرفت،وضعيت سينماها دگرگون شد به گونهاى كه فيلمهاى سينمايى رنگ و بوى ديگرى گرفت و به تدريج به سوى گيشهاى شدن رفت و كم كم دغدغۀ حفظ و نشر ارزشها از ميان رفت و جاى خود را به كسب سود مادى و ثروت داد.
از اين رو،سينماها و سينماگران به جاى توجه به ارزشهاى انسانى و دينى مردمپسند، دل به داورى جشنوارههايى مانند جشنوارۀ كن فرانسه و امثال آن دادند تا با گرفتن تنديسى از آنها آوازۀ جهانى پيدا كنند.غافل از آن كه در اين وضعيت تلاش تهيهكنندگان و كارگردانان و