responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 767

 

بَدشاه کشمیری ، سلطان زین العابدین ، هشتمین شاه از سلسلة شاهان شاه میری کشمیر (حک : 820-872). او را به زبان کشمیری بَدْشاه ، یعنی پادشاه بزرگ و به زبان هندی بَته شاه ، یعنی پادشاه هندوان نامیده اند. آرامگاهش در سِری نگَر به مقبرة بدشاه معروف است .

بدشاه با حکمرانان خراسان ، ترکستان ، آذربایجان ، گیلان ، سیستان ، عثمانی ، مصر و نیز حکومتهای محلی هندوستان روابط دوستانه داشت . او قلمرو حکومتی خود را به ایالتهای مختلف تقسیم کرد و هر بخش را به شخصی به نام «ناظم » سپرد و برای ادارة کل کشور دستورالعملی تدوین کرد و فرمان داد که نکات مهم آن را بر الواح برنجی حک و آنها را در شهرها و روستاها نصب کنند. او به مقیاس جریب و گز افزود و مالیات را بر مبنای مساحت با مقیاس جدید، تعیین کرد. قیمت ارزاق در دورة حکومت او از جانب دولت تعیین و هرماه بررسی می شد. مهمترین منبع درآمد دولت ، معدن مس و ماسة آمیخته با طلای رودخانه ها و نهرها بود.

بدشاه با وجود سختگیری در اجرای قانون ، بسیار مهربان بود. رسم داغ کردن زندانیان را برانداخت و آنان را به کار کوزه گری گماشت . با رعایای هندو به مدارا رفتار می کرد و به آنها آزادی دینی داده بود. معبدهایشان را مرمّت نمود و کشتن گاو را ممنوع ساخت . برای تعلیم هندوان مدارسی دایر کرده بود و برهمنان را به آموختن زبان فارسی وامی داشت . در پایتخت نوشهره نیز مدرسه ای تأسیس کرده بود و از دانشمندان خارجی ، برای تدریس در آن ، دعوت می کرد. به فرمان او مهابهاراتا و پورانه ها ، که از کتابهای مقدس هندوان اند و نیز کتاب راج تَرَنگینی ، برای نخستین بار به فارسی ترجمه شد.

بدشاه به آبادانی علاقة بسیار داشت . مساجد جامع سری نگر و باره مولا و نوشهره ، خانقاه برخوردار سری نگر، باغهای زینه گر و زینه کوت ، هفت پل بَدْشاهی ، نهر زین گنگا، کاخ زینه نوشهره ، ساختمان زینه لنکا از آثار دورة اوست . از همه زیباتر بنای دوازده طبقة دربار عام نوشهره است که در هر طبقه پنجاه اتاق دارد. این بنا تماماً از چوب ساخته شده و در آن سنگ و گچ به کار نرفته است .

بَدْشاه علاوه بر زبان کشمیری ، زبانهای فارسی ، تبتی ، هندی و سنسکریت را هم می دانست . به فارسی شعر می سروده و کتابی به نام سؤال و جواب تألیف کرده است . کتابخانة شخصی او، که تا صد سال پس از مرگش همچنان باقی ماند، گنجینه ای از منابع بود.


منابع :
(1) محمد اعظم ، واقعات کشمیر ، نسخة خطی ؛
(2) نظام الدین احمد بخشی ، طبقات اکبری ؛
(3) حیدربیگ دوغلات ، تاریخ رشیدی ، نسخة خطی ؛
(4) ابوالفضل بن مبارک علامی ، آیین اکبری ، کلکته ؛
(5) همو، اکبرنامه ، کلکته 1877-1886؛
(6) محمد قاسم بن غلامعلی فرشته ، تاریخ فرشته ، لکهنو ( بی تا. ) ؛
(7) بیریل کاچر، مجمع التواریخ ، نسخة خطی دانشگاه پنجاب ؛


(8) Anand Kol Pandit, History of Kashmir , in JASB , n.s., VI (Apr. 1910), 195-219, IX, 5 (1913);
(9) G.M.D. Sufi, Kashir , vol. I, Lahore 1948.

) / د. اردو / یارمحمد (



اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 767
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست