responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 7211

کریم (الکریم) ، یکی از اسمای حسنای خداوند. کریم، از ریشۀ کرم، در لغت به معانی صفوح ( بخشاینده)، حسَن، شریف و در کل اسمی جامع ِ همۀ خیرات و فضایل و امور پسندیده است(رجوع کنید به ازهری، ابن‌عبّاد، جوهری، ذیل مادّه). همچنین آن را به معنای کسی که خیر بسیار می‌رساند و چیزی که نفعش دوام دارد معنا کرده‌اند‌(کفعمی، ص 45). اکرم (صفت تفضیلی از ریشۀ کرم) نیز در برخی منابع به معنای کریم آمده و یکی از اسمای خداوند دانسته شده است (رجوع کنید به ابن بابویه، ص 200؛ بیهقی، ص 75). فخر رازی( 1364، ص 342) نیز در صفت ذی الجلال و الاکرام، إکرام را به معنای کریم و اخص از إنعام دانسته است.

کریم 27 بار در قرآن به کاررفته، که فقط در دو آیه، یکی به عنوان اسم خدا( نمل:40) و دیگری به عنوان صفت خداوند (انفطار:6)، است. کریم در قرآن، برای وصف رسول، کتاب(قرآن)، عرش، ملک، مقام، رزق، اجر، قول، مدخل و زوج نیز به کار رفته است (رجوع کنید به عبدالباقی، ذیل واژه؛ برای توضیح برخی عبارات رجوع کنید به ابوحاتم رازی، ص105-106؛ ازهری، ذیل مادّه).

در روایاتی که در آنها اسمای خداوند احصا شده، کریم یکی از99 اسم حسنای الهی است (برای نمونه، رجوع کنید به ابن ماجه، ص 1270؛ ابن بابویه، ص 194-195، 219-220؛ اصفهانی، ص 131؛ قس ابن بابویه، ص 190-191؛ کلینی، ج1، ص 112، که در روایتی از امام صادق علیه السلام، کریم یکی از 360 اسم خداوند است).

بر اساس آنچه مفسران و شارحان اسماءالله ذکر کرده‌اند، کریم به سه مفهوم اساسی اشاره دارد: 1) جواد، یعنی بخشنده‌ای که بسیار و بدون هیچ مانعی می‌بخشد و کفران و عصیان بندگان در بخشش او اثری ندارد و به معنای والا‌تری یعنی کسی که همۀ افعالش احسان و انعام است. 2) صفوح، یعنی کسی که از گناه درمی‌گذرد و عفو می‌کند و برتر از آن، گناه را به حسنه بدل می‌کند. 3) عزیز* (رجوع کنید به زجاجی، ص 176-177؛ ابن بابویه، ص213؛ طوسی، ذیل انفطار: 6؛ بیهقی، ص73؛ طبرسی، ذیل نمل: 40؛ فخررازی، 1934، ذیل انفطار: 6، نمل: 40). کریم را به معانی دیگری نیز دانسته اند، از جمله کسی که به وعدۀ خویش وفا می‌کند، کسی که امید آرزومندان را ناامید نمی‌کند، و کسی که مستغنی از غیر است و بر عطای خود منت نمی‌گذارد (رجوع کنید به ابوحاتم رازی، ج 1، ص 106؛ قشیری، ص 62-63؛ غزالی، ص 75). زجاج (رجوع کنید به ص 50-51)، باتوجه به معنای لغوی کریم، اساس معنای آن را شتاب به سوی امور خیر دانسته و گفته که خداوند اکرم الاکرمین است، زیرا سبب هر خیر و آسان کنندۀ آن است.

کریم از جمله اسمای خداوند است که بر انسان نیز اطلاق می‌شود، اما در معنایی متفاوت؛ برای انسان، مجازی است و برای خداوند، حقیقی (سمعانی، ص 327؛ فخر رازی، 1934، ج 15، ص 67). البته غزالی (رجوع کنید به ص 75)، با برشمردن صفات شخص کریم، اشاره کرده است که انسان، با تکلف و سختی، برخی از این معانی را می‌تواند کسب کند،اما تأکید کرده که کریم مطلق، فقط خداوند است. همچنین حلیمی (ج 1، ص 201)، با اشاره به وسعت عطایای الهی، خداوند را سزاوارتر به اسم کریم دانسته است.

کریم را از سویی، به اعتبار اینکه صفت نقص (دنائت) را از خداوند نفی می¬کند، از صفات ذات می‌توان به شمار آورد. این نفی دنائت به سبب صفات جلال خداوند دانسته شده است. از سوی دیگر، به اعتبار اینکه فضل و بخشش پیش از همه از خداوند آغاز شده است، کریم از صفات فعل به شمار می‌آید. به این معنا، کریم حاصل فضل و جود خداوند است (رجوع کنید به ابن‌فورک، ص 46؛ قاضی عبدالجبار، ج 4، ص 212-213؛ قشیری، ص 62).


منابع :
(1) ابن‌بابویه، التوحید، چاپ سید هاشم حسینی طهرانی، قم 1357ش؛
(2) اسماعیل بن‌عبّاد، المحیط فی اللغه، چاپ محمد حسن آل‌یاسین، بیروت 1994م؛
(3) ابن‌فورک، محمدبن حسن، مجرد مقالات الشیخ ابی‌الحسن اشعری، چاپ دانیل ژیمارت، بیروت 1987م؛
(4) ابن ماجه، سنن، چاپ محمد فؤاد عبدالباقی، بی جا، بی تا ؛
(5) منصوربن محمد ازهری، تذهیب اللغه، چاپ علی حسن هلالی، مصر 1384؛
(6) اصفهانی، حافظ ابونعیم، جزء فی طرق حدیث "إن الله تسعه و تسعین اسما"، چاپ مشهوربن حسن بن سلمان، مدینه 1413؛
(7) بیهقی، احمدبن حسین، الاسماء و الصفات، چاپ عمادالدین احمد حیدر، بیروت؛
(8) حسین‌بن حسن حلیمی، المنهاج فی شعب الایمان، چاپ حلیمی محمد فوده، بیروت 1358/1979؛
(9) جوهری، صحاح، تاج اللغه و صحاح العربیه، چاپ احمد عبدالغفور عطار، تهران 1368ش؛
(10) ابوحاتم رازی، الزینه فی الکلمات الاسلامیه العربیه، چاپ حسین‌بن فیض الله همدانی، قاهره، 1975م؛
(11) محمدبن عمر فخر رازی، التفسیر الکبیر، قاهره 1934، افست تهران 1363؛
(12) همو، لوامع البیانات شرح اسماء الله تعالی و الصفات، چاپ طه عبد الرئوف، تهران 1364ش؛
(13) زجاج، ابراهیم‌بن سری، تفسیر اسماء الله الحسنی، چاپ احمد یوسف دقاق، [قاهره] 1395/1975؛
(14) زجاجی، عبدالرحمان‌بن اسحاق، اشتقاق اسماء الله، چاپ عبدالحسین مبارک، بیروت 1406/1986؛
(15) سمعانی، احمدبن ابوالمظفر، روح الارواح فی شرح الاسماء الملک الفتاح، چاپ نجیب مایل هروی، تهران، 1368ش؛
(16) طبرسی؛
(17) طوسی؛
(18) عبدالباقی، محمد فؤاد، معجم المفهرس لالفاظ القران الکریم، قاهره 1934م؛
(19) غزالی، محمدبن محمد، المقصد الاسنی فی شرح اسماء الله الحسنی، بی جا 1961م؛
(20) قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، چاپ محمد مصطفی حلمی و ابوالوفا غنیمی تفتازانی،[ قاهره] بی تا؛
(21) قشیری، عبدالکریم، التبحیر فی التذکیر، چاپ ابراهیم بسیونی، قاهره 1986م؛
(22) کفعمی، ابراهیم‌بن علی، المقام الاسنی فی تفسیر الاسماء الحسنی، چاپ فارس حسون، قم 1412ق؛
(23) کلینی.
/ فیروزه صادق زاده دربان /





تاریخ نشر اینترنتی: 05/07/1391

اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 7211
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست