responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 6909

خبیر (الخبير) ، خبیر (الخبير)، از اسماى حسناى الهى. الخبير به معنى عالم به امور از ريشه خ ب ر آمده و به عنوان يكى از اسماى الهى 45 بار در قرآن كريم به كار رفته است؛ پنج بار همراه لطيف، پنج بار همراه بصير، چهار بار همراه حكيم، چهار بار همراه عليم و 27بار به تنهايى (رجوع کنید بهمحمدفؤاد عبدالباقى، ذيل واژه؛ براى ديگر معانى لغوى خبير رجوع کنید به خليلبن احمد؛ ازهرى، ذيل «خبر»). خبير در ادعيه نيز از جمله در دعاى جوشن كبير (رجوع کنید به كفعمى، 1414، بندهاى 44، 45، 69، 79) و دعاى مجير (رجوع کنید به همان، ص 359) در كنار ديگر اسماى الهى آمده است.

مفسران قرآن تقريبآ در همه موارد خبير را معادل عليم آوردهاند، و با نظر به عبارات پيش و پس از كلمه خبير و مضمون و شأن نزول آيه، متعلَّق اين علم را مشخص كرده و معانى گوناگونى را ذكر كردهاند: عالم به خلق و آفريده خويش (رجوع کنید بهميبدى، ذيل سبأ: 1)؛ عالم به تدابير آشكار و نهان (بيضاوى، ذيل حج: 63)؛ عالم به اعمال بندگان (ابوالفتوح رازى، ذيل نساء : 128)؛ عالم به اعمالْ قبل از انجام آنها (طبرسى، ذيل نساء : 94)؛ عالم به فرمانبرى و نافرمانى بندگان (ثعلبى، ذيل نور: 53)؛ عالم به مصالح و مضار بندگان (طبرى، ذيل انعام: 18)؛ عالم به سرانجام كار بندگان (فخررازى، التفسيرالكبير، ذيل سبأ: 1)؛ و عالم به آنچه از دل زمين بيرون مىآيد و براى آن مفيد است (طوسى، ذيل حج: 63).

در ديگر منابع اسلامى خبير را عمومآ به اين معانى به كار بردهاند :

1) به معناى عليم، يعنى آگاه به همه معلومات (رجوع کنید به ابوحاتم رازى، ج 1، ص 108؛ زجّاجى، ص 127؛ ابنبابويه، ص 216؛ قشيرى، 1427، ص 465؛ جوينى، ص 142).

2) به معناى خاصتر از عليم، از جمله به معانى عالم به حقيقت و كنه امور (رجوع کنید به زجّاج، ص 33؛ غزالى، ص 112؛ كفعمى، 1412، ص 41؛ عسكرى، ص 74)؛ عالم به چيزى پيش از پيدايى آن (بيهقى، ص 144)؛ عالم به جزئيات (طباطبائى، ذيل سبأ:1)؛ علمى كه با نظر به ذات امور حاصل شود (جيلى، ص 118)؛ علمى كه بعد از امتحان الهى حاصل شود (ابنعربى، ج 4، ص 239)؛ علم خداوند به افعال و اقوال بندگان (سمعانى، ص 258). خبير فقط به معناى اول، به جز خدا، بر انسان نيز اطلاق مىشود، چه انسان به خفاياى درونى و نيكيها و بديهاى نفس خود آگاه است، با اين تفاوت كه اين علم درخصوص انسان از راه خبر گرفتن و آزمودن حاصل مىشود و بنابراين ممكن است در آن خطا راه يابد، اما در علم خداوند هيچشك و عجزى وجود ندارد و اين معنا تنها مخصوص خداوند است (زجّاج، همانجا؛ اسفراينى، ج 1، ص 28؛ فخررازى، شرح اسماءاللّه الحسنى، ص 248؛ قرطبى، ص 492).

3) به معناى مُخبِر، مانند سميع به معنى مُسمِع، يعنى خبر دهنده (رجوع کنید به قشيرى، 1968، ص 54؛ فخررازى، شرح اسماءاللّه الحسنى، ص 249).

در منابع عرفانى آمده است كه مداومت بر ذكر اين اسم الهى موجب مىشود آدمى در همه اقوال و افعال خود پرواى خداوند را داشته باشد، به هر آنچه او برايش مقدر كرده است اعتماد كند و بدينسان دشواريها بر او آسان گردد و ريا و سالوس از او دور شود، چرا كه خداوند به همه امور بندگان و نيازهاى آنان پيش از آنكه بر زبان آورند آگاه است (رجوع کنید به زجّاج، همانجا؛ قشيرى، 1968، ص 54ـ55؛ همو، 1427، ص 138ـ139؛ سمعانى، ص 259ـ 279).


منابع :
(1)ابنبابويه، التوحيد، چاپ هاشم حسينى طهرانى، قم [1357ش]؛
(2) ابنعربى، الفتوحاتالمكية، بيروت: دارصادر، [.بى‌تا]؛
(3) ابوالفتوح رازى، روضالجِنان و روحالجَنان فى تفسير القرآن، چاپ محمدجعفر ياحقى و محمدمهدى ناصح، مشهد 1365ـ1376ش؛
(4) احمدبن حمدان ابوحاتم رازى، كتاب الزينة فى الكلمات الاسلاميةالعربية، چاپ حسينبن فيضاللّه همدانى، ج 1، قاهره 1957؛
(5) محمدبن احمد ازهرى، تهذيباللغة، ج 7، چاپ عبدالسلام سرحان، قاهره ]1386/ 1967[؛
(6) شهفوربن طاهر اسفراينى، تاجالتراجم فى تفسير القرآن للأعاجم، چاپ نجيب مايل هروى و علىاكبر الهىخراسانى، ج 1، تهران 1375ش؛
(7) عبداللّهبن عمر بيضاوى، انوارالتنزيل و اسرارالتأويل، المعروف بتفسيرالبيضاوى، مصر 1330، چاپ افست بيروت [.بى‌تا]؛
(8) احمدبن حسين بيهقى، كتابالاسماء و الصفات، بيروت 1405/1984؛
(9) احمدبن محمد ثعلبى، الكشف و البيان، المعروف تفسيرالثعلبى، چاپ على عاشور، بيروت 1422/2002؛
(10) عبدالملكبن عبداللّه جوينى، كتاب الارشاد الى قواطع الادلة فى اصول الاعتقاد، چاپ اسعد تميم، بيروت 1416/1996؛
(11) عبدالكريمبن ابراهيم جيلى، الكمالات الالهية فى الصفات المحمدية، چاپ سعيد عبدالفتاح، قاهره 1417/1997؛
(12) خليلبن احمد، كتابالعين، چاپ مهدى مخزومى و ابراهيم سامرائى، قم 1405؛
(13) حسينبن محمد راغب اصفهانى، المفردات فى غريبالقرآن، چاپ محمد سيد كيلانى، تهران [1332ش]؛
(14) ابراهيمبن سرى زجّاج، تفسير اسماءاللّهالحسنى، چاپ احمديوسف دقاق، ]قاهره[ 1395/1975؛
(15) عبدالرحمانبن اسحاق زَجّاجى، اشتقاق اسماءاللّه، چاپ عبدالحسين مبارك، بيروت 1406/1986؛
(16) احمدبن منصور سمعانى، روحالارواح فى شرح اسماءالملك الفتّاح، چاپ نجيب مايل هروى، تهران 1368ش؛
(17) طباطبائى؛
(18) طبرسى؛
(19) طبرى، جامع؛
(20) طوسى؛
(21) حسنبن عبداللّه عسكرى، الفروقاللغوية، قاهره 1353، چاپ افست قم [.بى‌تا]؛
(22) محمدبن محمد غزالى، المقصدالاسنى فى شرح معانى اسماءاللّه الحسنى، چاپ فضله شحاده، بيروت 1971؛
(23) محمدبن عمر فخررازى، التفسيرالكبير، قاهره [.بى‌تا]، چاپ افست تهران [.بى‌تا]؛
(24) همو، شرح اسماءاللّه الحسنىللرازى، و هو الكتاب المسمى لوامعالبينات شرح اسماءاللّه تعالى و الصفات، چاپ طه عبدالرؤوف سعد، قاهره 1396/1976، چاپ افست تهران 1364ش؛
(25) محمدبن احمد قرطبى، الاسنى فى شرح اسماءاللّه الحسنى و صفاته العُلى، چاپ شحات احمدطحان، منصوره، مصر 1427/2006؛
(26) عبدالكريمبن هوازن قشيرى، التحبير فىالتذكير، چاپ ابراهيم بسيونى، قاهره 1968؛
(27) همو، شرحالقشيرى لاسماءاللّهالحسنى، چاپ عاصم ابراهيم كيّالى، بيروت 1427/2006؛
(28) ابراهيمبن على كفعمى، المصباح، چاپ حسين اعلمى، بيروت 1414/1994؛
(29) همو، المقام الاسنى فى تفسيرالاسماء الحسنى، چاپ فارس حسون، قم 1412؛
(30) محمدفؤاد عبدالباقى، المعجم المفهرس لالفاظالقرآن الكريم، بيروت: دار احياء التراثالعربى، [.بى‌تا]؛
(31) احمدبن محمد ميبدى، كشفالاسرار و عدة الابرار، چاپ علىاصغر حكمت، تهران 1361ش.
/ شمسى سياح /

اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 6909
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست