responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 532

 

بحراحمر (2) (دریای سرخ ) ، ولایتی در شمال شرقی سودان . به بحراحمر در مشرق ، به مصر در شمال ، به ولایت نیل در مغرب و ولایت کَسَلاّ و حبشه در جنوب محدود است . این ولایت ، که وسعت آن 990 ، 21 کیلومتر مربع است ، در 1356 ش /1977، از بخش شمالی استان پیشین به وجود آمد. صحرای نوبه * در مغرب آن قرار دارد که از طریق وادی جَبْجَبه در طول مرزهای شمال شرقی آن و تعداد مسیلهای کوچک مانند وادیهای عمور ، رَبیده ، اِلی و مُگلَل زهکشی می شود. در نیمة شرقی این استان بلندیهای ناپیوستة دریای سرخ تا حدود 000 ، 2 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. در طول ساحل برآمدة غربی فروزمینِ دریای سرخ ، اراضی صخره ای و شیبداری است که رو به سمت شرق قرار گرفته و بر دشت ساحلی و حاشیه ها و تضاریس و جزیره های مرجانی ساحل مشرف است .

بعد از 5000 ق م ، و مقدّم بر استقرار حاکمیت مصر بر این منطقه در قرنهای پانزدهم و چهاردهم ق م ، زیستگاههای پراکنده ای در آن وجود داشت . در حدود 750 ق م ، منطقه تحت فرمانروایی کوشیان ، بیست وپنجمین سلسلة مصری ، درآمد و آنها تقریباً یک هزار سال بر آن حکومت کردند. در قرن دوم /هشتم ، بازرگانان مسلمان در نواحی ساحلی مستقر شدند و بعدها معادن طلا و اهمیت روزافزون بنادر دریای سرخ شمار بیشتری از عربها را به آن دریا جلب کرد. در قرن دهم /شانزدهم ، هنگامی که سلسلة فُنْجِ سِنّاری با یاری عربها منطقه را تسخیر کردند، اهالی آنجا اسلام آوردند. فنجها بر آنجا حکومت کردند تا اینکه در 1236/1821 سپاه مصری محمدعلی پاشا بر آنان غالب آمدند و در 1317/1899 این ولایت بخشی از حکومت مشترک مصر و انگلیس و در 1355 ش /1976 بخشی از سودان مستقل شد.

در بخش شرقی ولایت ، در دامنه های غربی بلندیهای دریای سرخ رویش گیاهی ناچیزی یافت می شود. اما در دامنه های شرقی ، به سبب بارندگیهای زمستانی ، رویش انبوهتری از درختان بلند وجود دارد. در مصب طَوْکَر واقع در جنوب سَواکِن ، پنبه و ذرت خوشه ای (ذرت چینی ) کشت می شود. اقوام بِجه در شرق استان ، شتر و گوسفند و بز پرورش می دهند و، به صورتی ابتدایی ، به چرم سازی و تولید سایر فرآورده های حیوانی اشتغال دارند. سنگ آهن ، گچ ، منگنز، کرومیوم ، پنبه نسوز، تالْک و طلا از بلندیهای دریای سرخ به دست می آید. پورت سودان ، مرکز ولایت ، از طریق جادة زمینی راه آهن با عَطبَره و کسَّلا اتصال دارد و یک خط لوله نفت به طول 850 کیلومتر بین پورت سودان و خرطوم از این ولایت عبور می کند. جمعیت آن 000 ، 505 نفر (برآورد 1355 ش /1976) است .

/ بریتانیکا /



اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 532
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست