جویای كشمیری ، میرزا داراببیگ، متخلص به جویا، از شاعران شیعی سده یازدهم و آغاز سده دوازدهم در هند. پدرش، ملاسامری (دیدمری، ص 454)، شاعر بود و سامری تخلص میكرد (آرزو، ج 1، ص 344). اجداد جویا در اصل ایرانی بودند و از آنجا به كشمیر مهاجرت كردند. او در كشمیر بهدنیا آمد (واله داغستانی،ج1، ص 541؛ آرزو، همانجا). برخی منابع، به پیروی از صبح گلشن (صدیق حسنخان، ص 110)، اصل وی را تبریزی دانستهاند (رجوع کنید به تربیت، ص 101؛ راشدی، بخش 1، ص 184) و كلیاتش نیز با همین عنوان به چاپ رسیده است. برادر او، كامرانبیگ، نیز شاعر بود و گویا تخلص میكرد ولی به اندازه جویا شهرت نیافت (دیدمری، ص 456). برخی متأخران، میرزا فتحعلی تبریزی متخلص به تسكین را نیز برادر دیگر وی معرفی كردهاند (رجوع کنید به خوشگو، ج 1، گ 37 پ؛ تربیت، همانجا).
از زندگی جویا اطلاع چندانی در دست نیست. بنابر آنچه در باره او نوشتهاند، وی معاصر اورنگزیب عالمگیر (حك: 1068ـ 1118) بود و استادان او در شعر ملاعلی رضا تجلی،محمد سعید اشرف مازندرانی و میر معزفطرت بودند (دیدمری، ص 454؛ آرزو، همانجا). وی در سخنپردازی از صائب تبریزی *پیروی میكرد (دیدمری، همانجا) و بهنوشته واله داغستانی (همانجا) در كشمیر با كلیم و صائب ملاقات كرده بود. آرزو وی را برجستهترین شاعر كشمیر دانسته و گفته است كه تمام شاعران كشمیر پس از او یا از شاگردانش بودهاند (نظیر ملاساطع و عبدالغنی بیگ قبول) یا از تربیتشدگان وی (ج 1، ص345). حاكمان كشمیر، مانند نواب ابراهیم خان، حفظاللّهخان و برهانالدین فاضلخان، حامی جویا بودند و او در اشعار خویش آنان را مدح كرده است (رجوع کنید به همو، 1337 ش، ص 224، 234)، بهویژه نواب ابراهیم خان، كه مانند جویا شیعهمذهب و از حامیان بزرگ او بود و در تربیت شعریاش تأثیر مهمی داشت (رجوع کنید به همان، ص 244؛ صدیق حسنخان، همانجا).
اهمیت جویا در غزلسرایی اوست. از ویژگیهای شعری او مضامین بدیع و كاربرد تركیبات استعاری و مجازی و متناقضنما (پارادوكس)، كاربرد فراوان امثال و اصطلاحات، به كاربردن صنعت مراعات نظیر و تمثیل و ارسالالمثل، و مهارت در ساختن مادّه تاریخ است. نثر او مرصع و متكلفانه است (همو، 1337 ش، مقدمه محمدباقر، ص یوـ یط). وی به دیباچهنویسی علاقه بسیاری داشته، چنان كه كلیاتش دارای چهار دیباچه است، بدینترتیب: دیباچهای بر اشعار خود، دیباچهای بر دیوان صائب تبریزی، دیباچه سفینه و دیباچه مرقع (رجوع کنید به ص یك ـ پنج، 895 ـ 898، 904ـ912). جویا اشعاری در استقبال از غزلیات حافظ سروده و اشعاری را نیز از كلیم و صائب و طالب تضمین كرده است (همو، 1378 ش، مقدمه عباسی داكانی، ص 38ـ40).از عیوب اساسی شعر وی، كه در واقع از مختصات شعر دوره اوست، تكرار مضامین و تكرار قوافی است (همانجا)؛ با اینهمه، در ساختار صوری و معنوی قصیده نوآوریهایی كرده كه از جمله تجدید مطلعهای متعدد و تغزلی با عنوان غزل و حتی گاه گنجاندن یك رباعی در میان قصیده است (رجوع کنید به همو، 1337 ش، ص 117). او قصایدی در نعت امامان معصوم دارد (رجوع کنید به همان، ص 41ـ 178). جویا (1337 ش، ص 243) مدعی شده كه در شعر كسی را هجو نكرده است، اما در دیوانش دو هجویه هست، یكی در باره لاهور و دیگری در باره اهالی آن (همان، مقدمه محمدباقر، ص ط ـ ی).
وی در 1118 فوت كرد و صفت «سخنپرور» مادّه تاریخ فوت اوست (دیدمری، ص 456؛ خلیل، ج 1، ص 174).
كلیاتجویا به كوشش محمدباقر گردآوری و در 1337 ش/ 1959 در دانشگاه پنجاب چاپ شد. در 1378 ش اشعار جویا با عنوان دیوان جویای تبریزی، به كوشش پرویز عباسی داكانی، در تهران به چاپ رسید.