responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 459

 

بُبَشْتر/بُبَشْتْرُو ، بُبَشْتْروُ (گاه نیز بُوبْشتر، بابْشتر و از قرن پنجم به بعد اغلب به صورت بَشتر یا بُشتر) قلعه ای کوهستانی ، پایگاه نظامی مشهور عمربن حفصون (ابن حفصون * ) رهبر مقاومت اَندُلس بر ضّد امویان (خصوصاً در جنوب قُرطُبه ) از 267 تا زمان مرگ او (305) و سپس در روزگار پسرانش تا 315. تعیین موضع دقیق ببشترو (که اغلب با بَرْبَسْتُرو/بَرْبَشْتُرو * در ایالت وَشقه * اشتباه می شود) سخت دشوار است . دوزی به اشتباه آن را همان کاستیلیون نزدیک تِبا (ایالت مالاگا= مالَقَه * )، و سیمونه آن را واقع در شش کیلومتری شرق آردال در فلاتهای ویلاورده (ایالت مالاگا) دانسته است ، و این نظر همچنان غلبه داشت تا اینکه در 1338/1920 محل آن را بر بالای هویو دو چورو نزدیک خط آهن قرطبه ـ بوبادیلا ـ مالاگا شناسایی کردند. این تعیین محل ، که لوی پرووانسال (ج 1، ص 303، شرح 1) نیز آن را قبول دارد، هنوز معتبر است ، امّا والوه برمخو با آن موافق نیست . او بعد از مطالعه دقیق شواهد کهن و برخی اطلاعات تازه مؤکداً استدلال می کند که سلسله نبردهای ببشترو، چنانکه در مآخذ ما آمده است ، به محلی نزدیکتر به جنوب شرقی اشاره دارد و از نظر او باید آن را در جایی نزدیک شهرامروزی کورتیگو د اوتا در سیرا دل ری و شمال رئوگوردو (ایالات مالاگا) جستجو کرد. نام ببشترو با نام پُستُوئِرو که در یکی از مآخذ قرن نهم / پانزدهم آمده و همان کورال دل اِنثینا ی (بخش قُمارِش ) امروزی است ، قابل قیاس است . این نام که به صور مختلف در اسپانیا باقی مانده ، به احتمال بسیار ریشة ایبری دارد.

در دوران شورشهای ضداموی ، ببشترو اغلب صحنة فعالیتهای نظامی بود و همانجا امیر مُنْذِر در 275، هنگام محاصره قلعه ، درگذشت . در 278 جانشین او عبداللّه سعی کرد آن را تصرف کند، اما ناکام ماند. کوششهایی که پسرانش مُطَّرِف در 281 و آبان در 291 و 294 در همین راه کردند، نیز بی ثمر ماند. ببشترو، عاقبت در 316 پس از ده سال اعمال سیاست تدریجی اما مطمئنِ عبدالرحمان سوم ، تسلیم شد.

اگر اطلاعات پراکنده ای را که از گوشه و کنار جمع آوری شده است ، مبنای داوری قرار دهیم ، شاید بتوانیم بگوییم که ببشترو همچنان پایگاه نظامی مهم امویان بود، تا اینکه در 400 بربرها پس از شکست دادن سپاه محمد دوّم در کناره گوادیارو ، آن را تصرف کردند. در 430 و 438 اطلاعات مختصری از ببشترو در زمان سلطة ملوک الطوایف حمّودیانِ مالاگا در دست است . در 542 «برادران مهدی » چون در سِویل (اِشبیلیّه ) بر موحدون ، که خود بتازگی بر آن شهر چیره شده بودند، خروج کردند، در ببشترو پناه گرفتند. در قرن هفتم این قلعه ویران شده بود.


منابع :


J. Vallvإ Bermejo,"De nuevo sobre Bobastro", Al- Andalus, xxx (1965), 139-174,







(1) علاوه بر پژوهشی درباب مرزهای رایّا (اجمالاً ایالت مالاگا)، این اثر فهرست جامعی از اسامی مکانها دارد؛


Evariste Lإvi-provencal, Histoire de l'Espagne Musulmane, Leyde-Paris 1950-1953.

/ د.اسلام : تکملة 3ـ4 / لثم



اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 459
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست