تÙرکة اصÙهانی ، خاندان ØŒ خانواده ای اهل علم در سده های Ù‡Ùتم تا دهم . ابوØامد صدرالدین Ù…Øمد، بزرگ این خاندان ØŒ اصالتاً از خجند ترکستان بود Ùˆ لقب «ترکه » به همین سبب با نام او Ùˆ اولاد Ùˆ اØÙادش همراه شده است (اÙندی اصÙهانی ØŒ ج 7ØŒ ص 166). عالمان خانوادة ترکة اصÙهانی تا عهد گورکانیان ØŒ ØÙ†ÙÛŒ مذهب بودند (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 34)ØŒ اما به نوشتة میرزاعبداللّه اÙندی (همانجا)ØŒ ظاهراً این خاندان شیعه بوده اند. برخی اÙراد این خاندان Ú©Ù‡ در روزگار خود از شهرت Ùˆ مقام علمی برخوردار شدند، عبارت اند از: ابوØامد صدرالدین Ù…Øمد؛ صائن الدین علی بن Ù…Øمد؛ اÙضل الدین Ù…Øمدبن صدرالدین Ø› اÙضل الدین Ù…Øمدبن Øبیب اللّه Ø› جلال الدین Ù…Øمد، از علمای معاصر شاه عباس اول (ØÚ© : 996Ù€ 1038)Ø› ضیاءالدین علی ØŒ عالم Ùˆ شاعر؛ Ùˆ ملامظÙر، شاعر Ùˆ ادیب معاصر شاه عباس اول (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 46Ø› مدرّس تبریزی ØŒ ج 2ØŒ ص 165Ù€ 166Ø› مهدوی ØŒ ص 20Ù€21). این مقاله مشتمل است بر Ø´Ø±Ø Øال چهارتن از مشاهیر این خاندان . 1) ابوØامد صدرالدین Ù…Øمد ØŒ Øکیم Ùˆ عار٠سدة Ù‡Ùتم Ùˆ هشتم . ÙˆÛŒ در اصÙهان به دنیا آمد. از تاریخ ولادت Ùˆ درگذشت ÙˆÛŒ اطلاعی در دست نیست . او در عصر ایلخانان٠مسلمان ØŒ یعنی غازان خان Ùˆ الجایتو Ùˆ ابوسعید، در اصÙهان Ù…ÛŒ زیست Ùˆ معاصر خواجه رشیدالدین Ùضل اللّه همدانی ØŒ وزیر دانشمند دورة ایلخانان ØŒ بود (جلالی نائینی ØŒ ص 623) Ùˆ با ÙˆÛŒ مکاتبه داشت . در مکتوبی Ú©Ù‡ رشیدالدین Ùضل اللّه در پاسخ به نامة ابوØامد نوشته ØŒ او را «یگانة روزگار Ùˆ خسرو کشور علم Ùˆ ایقان » خوانده Ùˆ به ÙˆÛŒ اØترام Ùˆ ارادت بسیاری ابراز کرده Ùˆ درخواست او را راجع به کاهش مالیاتهای سنگین اهالی اصÙهان پذیرÙته است (رشیدالدین Ùضل اللّه ØŒ ص 32Ù€33). معروÙترین اثر ابوØامد، قواعدالتوØید نام دارد Ú©Ù‡ در اثبات وجود باری تعالی Ùˆ توØید، به روش Øکمای مشائی نوشته شده است . صائن الدین علی بن Ù…Øمد، نوادة ÙˆÛŒ ØŒ قواعدالتوØید را Ø´Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است . این Ø´Ø±Ø Ø¨Ù‡ نام تمهیدالقواعد ØŒ همراه با متن قواعدالتوØید ØŒ نخستین بار در 1315 به اهتمام شیخ اØمد شیرازی در تهران چاپ سنگی شد (آقابزرگ طهرانی ØŒ ج 17ØŒ ص 181Ø› مشار، ستون 217). اثر دیگر ابوØامد، الØکمة الرشیدیّة نام دارد Ú©Ù‡ آن را در بیان قواعد Øکمت مشائیان نوشته (علی ترکة اصÙهانی ØŒ 1360Ø´ ØŒ ص 128) Ùˆ به خواجه رشیدالدین Ùضل اللّه اهدا کرده است (جلالی نائینی ØŒ ص 631Ù€ 632Ø› نیز رجوع کنید به رشیدالدین Ùضل اللّه ØŒ ص 137Ù€ 138). در تمهید القواعد دو بار از این کتاب نام برده شده است (علی ترکة اصÙهانی ØŒ ص 57ØŒ 128). اکنون هیچ نسخه ای از الØکمة الرشیدیّة در دست نیست (جلالی نائینی ØŒ ص 629). صائن الدین علی بن Ù…Øمد (1360 Ø´ ØŒ ص 56 Ù€57) دو اثر الاعتماد Ùˆ الØکمة المنیعة را نیز از ابوØامد دانسته Ùˆ سیدجلال الدین آشتیانی نوشته Ú©Ù‡ Øدود هشت صÙØÙ‡ از الØکمة المنیعة را مطالعه کرده است (همان ØŒ مقدمه ØŒ ص 2ØŒ پانویس ). سیدØیدر آملی از قواعد التوØید با عنوان رسالة ÙÛŒ الوجود المطلق Ùˆ اثباته Ùˆ براهینه Ùˆ انّه موجود ÙÛŒ الخارج نام برده Ùˆ چند جمله از آن را نقل کرده است (ص 497). جلالی نائینی (ص 635Ù€ 636) رسالة کنوز الاÙØ±Ø§Ø ÙÛŒ معرÙØ© Ø§Ù„Ø§Ø´Ø¨Ø§Ø Ùˆ Ø§Ù„Ø§Ø±ÙˆØ§Ø Ø±Ø§ به ابوØامد نسبت داده Ùˆ Ú¯Ùته Ú©Ù‡ تاریخ تألی٠این رساله بعد از تاریخ تألی٠الØکمة الرشیدیّة بوده است . همچنین در کتاب المناهج ÙÛŒ المنطق ØŒ اثر صائن الدین علی بن Ù…Øمد (ص 4)ØŒ از کتابی در منطق به نام الاءرهاص نام برده شده Ú©Ù‡ دیباجی (همان ØŒ مقدمه ØŒ ص بیست وپنج ) آن را جزو آثار ابوØامد ذکر کرده است . منابع : آقابزرگ طهرانی Ø› Øیدربن علی آملی ØŒ جامع الاسرار Ùˆ منبع الاسرار ØŒ چاپ هانری کوربن Ùˆ عثمان اسماعیل ÛŒØیی ØŒ تهران 1368Ø´ Ø› عبداللّه بن عیسی اÙندی اصÙهانی ØŒ ریاض العلماء Ùˆ Øیاض الÙضلاء ØŒ چاپ اØمد Øسینی ØŒ قم 1401Ù€1415Ø› علی بن Ù…Øمد ترکة اصÙهانی ØŒ تمهید القواعد ØŒ چاپ جلال الدین آشتیانی ØŒ تهران 1360Ø´ Ø› همو، کتاب المناهج ÙÛŒ المنطق ØŒ چاپ ابراهیم دیباجی ØŒ تهران 1376Ø´ Ø› Ù…Øمدرضا جلالی نائینی ØŒ «ابوØامد صدرالدین Ù…Øمد ترکة اصÙهانی »، در نامة شهیدی : جشن نامة استاد دکتر سیّدجعÙر شهیدی ØŒ به اهتمام علی اصغر Ù…Øمدخانی ØŒ تهران : Ø·Ø±Ø Ù†ÙˆØŒ 1374 Ø´ Ø› رشیدالدین Ùضل اللّه ØŒ کتاب مکاتبات رشیدی ØŒ چاپ Ù…Øمد Ø´Ùیع ØŒ لاهور 1364/ 1945Ø› Ù…Øمدبن عبدالکریم شهرستانی ØŒ الملل Ùˆ النّØÙ„ ØŒ ترجمة اÙضل الدین صدر ترکة اصÙهانی ØŒ چاپ Ù…Øمدرضا جلالی نائینی ØŒ ( تهران ) 1335 Ø´ Ø› مدرّس تبریزی Ø› خانبابا مشار، Ùهرست کتابهای چاپی عربی ØŒ تهران 1344Ø´ Ø› Ù…ØµÙ„Ø Ø§Ù„Ø¯ÛŒÙ† مهدوی ØŒ تذکرة القبور، یا، دانشمندان Ùˆ بزرگان اصÙهان ØŒ اصÙهان 1348 Ø´ . / Ù…Øمد زارع / 2) صائن الدین علی بن Ù…Øمد ØŒ Øکیم Ùˆ عار٠و Ùقیه Ùˆ شاعر Ùˆ ادیب سدة هشتم Ùˆ نهم . کنیة او را ابومØمد ذکر کرده Ùˆ نام ÙˆÛŒ را به صورت ابن ترکه ØŒ ترکة خجندی ØŒ صائن الدین ØŒ صائن الدین ترکه ØŒ صائن الدین ترکة خجندی Ùˆ صائن الدین خجندی نیز آورده اند. او نوادة ابوØامد صدرالدین ترکة اصÙهانی بود. صائن الدین مشهورترین Ùˆ مهمترین شخصیت این خاندان به شمار Ù…ÛŒ آید (ترکة اصÙهانی ØŒ 1360 Ø´ ØŒ ص 10Ø› همو، 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص سی Ùˆ دو). در منابع به زادگاه او اشاره نشده ØŒ ولی از آنجا Ú©Ù‡ پدر Ùˆ جدّ ÙˆÛŒ ساکن اصÙهان بودند، به اØتمال قریب به یقین در اصÙهان به دنیا آمده است . تاریخ ولادت ÙˆÛŒ نیز در منابع ذکر نشده ØŒ اما چون در پایان رساله اش ØŒ Ù†Ùثة المصدور اول ØŒ تاریخ تألی٠آن 829 ضبط شده (1351 Ø´ ØŒ ص 194Ø› نیز رجوع کنید به همو، 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص سی Ùˆ پنج ) Ùˆ در اوایل همین رساله (1351Ø´ ØŒ ص 170)ØŒ ÙˆÛŒ از 59 ساله بودن خود سخن Ú¯Ùته ØŒ معلوم Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ در 770 به دنیا آمده است (همو، 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ همانجا). صائن الدین سالها نزد برادر بزرگ خود، Ú©Ù‡ از عالمان عصر بود، به تØصیل علوم دینی نظیر Øدیث Ùˆ تÙسیر Ùˆ Ùقه Ùˆ اصول پرداخت (همو، 1351 Ø´ ØŒ همانجا). بعد از آنکه تیمور در 789 اصÙهان را تصر٠کرد، صائن الدین به همراه برادرانش به سمرقند کوچانده شد. در آنجا برادر بزرگش ØŒ بر اساس وصیت پدرانش ØŒ اسباب سÙر او را Ùراهم آورد Ùˆ ÙˆÛŒ به Øجاز Ùˆ مصر Ùˆ شام رÙت Ùˆ سالها از مشایخ صوÙیه Ùˆ عالمان کسب دانش Ùˆ معرÙت کرد (همان ØŒ ص 203Ø› مدرس موسوی ØŒ ص 104). سپس به ایران آمد Ùˆ بعد از شنیدن خبر درگذشت تیمور در 807 ØŒ به اصÙهان برگشت . مدتی در اصÙهان گوشه نشین بود تا اینکه به دعوت پیرمØمد، نوادة تیمور Ùˆ والی Ùارس ØŒ به شیراز رÙت . پس از کشته شدن پیرمØمد در 812 Ùˆ به Øکومت رسیدن برادرش اسکندر، صائن الدین به دستگاه Øکومت اسکندر راه یاÙت Ùˆ از نزدیکان او شد. بعد از طغیان اسکندر علیه شاهرخ Ú©Ù‡ به کشته شدن اسکندر انجامید Ùˆ شاهرخ اصÙهان Ùˆ Ùارس را گرÙت ØŒ صائن الدین مجدداً عزلت گزید Ùˆ چون از نزدیکان اسکندر به شمار Ù…ÛŒ آمد، دشمنانش کوشیدند شاهرخ را نسبت به ÙˆÛŒ بدبین کنند. صائن الدین برای مصون ماندن از شر بدگویان به خراسان رÙت Ùˆ در سÙر دوم ØŒ شاهرخ ÙˆÛŒ را مورد لط٠قرار داد Ùˆ منصب قضای ولایت یزد را به او سپرد. بعد از این انتصاب ØŒ صائن الدین به صوÙیگری Ùˆ خروج از مذهب سنّت Ùˆ جماعت Ùˆ ØروÙیگری متهم ØŒ Ùˆ در این خصوص به برخی مطالب آثارش استناد شد Ùˆ او را برای بازجویی به هرات خواندند (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 36Ø› بهار، ج 3ØŒ ص 230Ù€ 231Ø› ترکة اصÙهانی ØŒ 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص سی Ùˆ هشت ). ÙˆÛŒ در رسالة Ù†Ùثة المصدور اول (1351 Ø´ ØŒ ص 169Ù€ 194)ØŒ Ú©Ù‡ در ØÚ©Ù… دÙاعیه ای برای رÙع اتهامها Ùˆ نسبتهای ناروا از اوست ØŒ Ø´Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† ماجرا را خطاب به شاهرخ آورده است . همچنین در رسالة اعتقادات (همان ØŒ ص 221Ù€264)ØŒ خطاب به شاهرخ ØŒ عقیدة خود را نسبت به سنّت Ùˆ جماعت ØŒ در برابر عیب جویانی Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ را از «طایÙØ© صوÙیه » Ù…ÛŒ دانستند، نوشته است . صائن الدین بار دیگر، در 830 Ú©Ù‡ اØمد Ù„Ùر در مسجد هرات به جان شاهرخ سوءقصد کرد، متهم Ùˆ به Øبس Ùˆ تبعید Ùˆ مصادرة اموال Ù…Øکوم شد (مدرس موسوی ØŒ ص 105). ÙˆÛŒ این رویدادها را در Ù†Ùثة المصدور دوم (1351 Ø´ ØŒ ص 205Ù€ 217)ØŒ خطاب به بایسÙنغر، Ùرزند شاهرخ ØŒ Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ است (نیز رجوع کنید بهشهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 37Ø› مدرس موسوی ØŒ همانجا). در منابع از Ùرزندان صائن الدین ذکری نشده ØŒ اما خود او از دَه Ùرزندش ØŒ Ú©Ù‡ در واقعة دستگیری او همراهش بوده اند، سخن Ú¯Ùته است (ترکة اصÙهانی ØŒ 1351 Ø´ ØŒ ص 206). نام دو تن از پسران ÙˆÛŒ در آثارش آمده است : Ù…Øمد، Ú©Ù‡ صائن الدین کتاب المناهج ÙÛŒ المنطق را به درخواست ÙˆÛŒ نوشته است ( رجوع کنید بهص 1)ØŒ Ùˆ اÙضل (همو، 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص سی ونهم ). شیخ سراج الدین بÙلقینی ØŒ از جمله استادان صائن الدین بوده Ùˆ صائن الدین در مصر از ÙˆÛŒ Øدیث Ù…ÛŒ شنیده است (همو، 1351 Ø´ ØŒ ص 170ØŒ 187). صائن الدین به همراه جمعی از بزرگان معاصر خود با سیدØسین اَخلاطی ملاقات داشته Ùˆ از او نیز مطالبی آموخته (قاسم انوار، دیباچة Ù†Ùیسی ØŒ ص نودوپنج ) Ùˆ اØتمالاً از Ù…Øضر شمس الدین Ù…Øمدبن Øمزة Ùَناری * (متوÙÛŒ 834)ØŒ Ù…Ø¤Ù„Ù Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø§Ù„Ø§Ù†Ø³ ØŒ نیز بهره برده است (ترکة اصÙهانی ØŒ 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص چهل ودو). صائن الدین شاگردانی نیز تربیت کرد Ú©Ù‡ از آن جمله اند: پسرش Ù…Øمد (همان ØŒ ص 1)Ø› میرسید Ù…Øمد بدخشی ( رجوع کنید بهابن کربلائی ØŒ ج 2ØŒ ص 115Ù€116)Ø› پهلوان شمس الدین Ù…Øمدبن عبداللّه کاتبی نیشابوری ØŒ از شاعران قرن نهم ØŒ Ú©Ù‡ در تصو٠از مریدان Ùˆ شاگردان صائن الدین بود (Ù†Ùیسی ØŒ ج 1ØŒ ص 297Ù€ 298)Ø› امیرسیداØمد لاله ای (متوÙÛŒ 912Ø› رجوع کنید به ابن کربلائی ØŒ ج 2ØŒ ص 152Ù€153)Ø› Ùˆ شر٠الدین علی یزدی (متوÙÛŒ 834Ø› ترکة اصÙهانی ØŒ 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص چهل وسه ). صائن الدین در آثارش ØŒ از جمله در تØÙØ© علائیه (همو، 1351 Ø´ ØŒ ص 147)ØŒ خود را شاÙعی خوانده Ùˆ در Ù†Ùثة المصدور اول (همان ØŒ ص 175) در دÙاع Ùˆ ستایش از مشایخ صوÙیه ØŒ آنان را اهل سنّت Ùˆ جماعت دانسته Ùˆ شیعه Ùˆ معتزله Ùˆ ÙلاسÙÙ‡ را دشمنان سنّت Ùˆ جماعت ذکر کرده است Ø› اما شوشتری (ج 2ØŒ ص 41Ù€42)ØŒ به استناد یک بیت شعر خطاب به Øضرت علی علیه السلام Ú©Ù‡ به صائن الدین نسبت داده شده ØŒ نام ÙˆÛŒ را در شمار عارÙان شیعی آورده است . صائن الدین در آثار خود، مانند رسالة شق قمر Ùˆ ساعت (در Ø´Ø±Ø Ùˆ تÙسیر آیة اول سورة قمر)ØŒ Øضرت علی Ùˆ اهل بیت علیهم السلام را بسیار ستوده Ùˆ بیان Øقیقت معنای انشقاق قمر Ùˆ تÙسیر معنای ساعت Ùˆ Øساب Ùˆ میزان Ùˆ Øوض را مخصوص Øضرت علی Ùˆ اولاد آن Øضرت دانسته است (ترکة اصÙهانی ØŒ 1351 Ø´ ØŒ ص 112ØŒ 116). تاریخ درگذشت صائن الدین را 830 ( رجوع کنید به خواندمیر، ج 4ØŒ ص 10Ø› شوشتری ØŒ ج 2ØŒ ص 42)ØŒ 836 (ابن سهلان ساوی ØŒ پیشگÙتار دانش پژوه ØŒ ص 39Ø› بهار، ج 3ØŒ ص 236ØŒ بر اساس نسخه ای از Øبیب السیر Ú©Ù‡ در دسترس ÙˆÛŒ بوده است ) Ùˆ چهاردهم Ø°ÛŒØجّة 835 (میرخواند، قسم 6ØŒ ص 1164) ذکر کرده اند Ú©Ù‡ اØتمالاً تاریخ اخیر درست است Ùˆ برخی صرÙاً به سبب اینکه تاریخ درگذشت او آخر 835 بوده ØŒ آن را به ØªØ³Ø§Ù…Ø 836 ذکر کرده اند (مدرس موسوی ØŒ ص 103Ù€104). صائن الدین در بیشتر دانشهای روزگار خود، از جمله در Øکمت Ùˆ عرÙان Ùˆ Ùقه Ùˆ کلام Ùˆ شعر Ùˆ Øرو٠و نقطه Ùˆ اعداد Ùˆ جÙر، تبØر داشته Ùˆ در هریک از آنها تألیÙاتی دارد. اندیشه ها Ùˆ آرای ÙˆÛŒ یکی از مراØÙ„ مهم تکامل Ùˆ پیشرÙت Øکمت Ùˆ عرÙان اسلامی به شمار Ù…ÛŒ آید. بر خلا٠این عقیدة شایع Ú©Ù‡ Øکمت اسلامی در قرن ششم با ابن رشد به پایان رسیده ØŒ آثار صائن الدین نشان دهندة تداوم آن در ایران است . صائن الدین مهمترین Øلقة رابط میان ابن سینا Ùˆ غزالی Ùˆ سهروردی Ùˆ ابن عربی Ùˆ خواجه نصیرالدین طوسی از یکسو، Ùˆ Øوزة ÙلسÙÛŒ اصÙهان Ùˆ Øکمت متعالیة صدرالمتألهین شیرازی از سوی دیگر است (دیباجی ØŒ ص 312). ÙˆÛŒ یکی از شخصیتهای مؤثر Ùˆ بانÙوذی بود Ú©Ù‡ قبل از ملاصدرا در صدد تلÙیق Øکمت اشراقی Ùˆ مشائی Ùˆ عرÙانی برآمد (ترکة اصÙهانی ØŒ 1351 Ø´ ØŒ مقدمة نصر، ص ج ). صائن الدین برخی آثار خود را به عربی Ùˆ برخی دیگر را به Ùارسی نوشته است . به نوشتة ملک الشعرای بهار (ص 229ØŒ 238)ØŒ نثر ÙˆÛŒ ادبی Ùˆ ÙÙ†ÛŒ Ùˆ به شیوة عطاملک جوینی ØŒ Ùˆ قدری بلیغتر Ùˆ بی تکلÙتر از آن است . ÙˆÛŒ نخستین دانشمندی است Ú©Ù‡ Øقایق علمی Ùˆ ÙلسÙÛŒ Ùˆ عرÙانی را به سبک ادبی بیان کرده است (دیباجی ØŒ ص 313). آثار Ùارسی صائن الدین عبارت اند از: رسالة ضوءاللمعات ØŒ در Ø´Ø±Ø Ù„Ù…Ø¹Ø§Øª عراقی در عرÙان Ø› کتاب اسرار الصلوة ØŒ در بارة رموز نماز به شیوة عرÙانی Ø› رسالة شق قمر Ùˆ ساعت ØŒ یا، Ø´Ø±Ø Ø¢ÛŒØ© اÙقْتَرَبَت٠السّ'اعَة٠و انْشَقَّ القَمَر Ø› تØÙØ© علائیه ØŒ در مسائل Ùقهی بر اساس مذاهب چهارگانة اهل سنّت Ø› Ù†Ùثة المصدور اول Ùˆ Ù†Ùثة المصدور دوم ØŒ هر دو در Ø´Ø±Ø Ø³ÙˆØ§Ù†Ø Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ او؛ رسالة اعتقادات Ùˆ اعتقادیه ØŒ هر دو در بارة اعتقادات ÙˆÛŒ Ø› رساله در معنی قابلیت ØŒ در بارة معنای قابلیت به روش اهل معرÙت Ø› رساله در بیان معنی عرÙانی علم صر٠یا صر٠القلوب صاینی Ø› Ø´Ø±Ø Øدیث عماء Ø› Ø´Ø±Ø Øدیث «اÙنَّ Ù„ÙÚ©Ùلّ٠شی ء٠قلباً Ùˆ قلبÙالقرآن٠ی'س »؛ نامه به Ùیروزشاه Ùˆ Ø´Ø±Ø Ø¯Ù‡ بیت از Ù…Øیی الدین ابن عربی در Ùَرق وجود Ùˆ کَوْن به روش عرÙانی ØŒ Ú©Ù‡ در کتابی با عنوان چهارده رسالة Ùارسی از صائن الدین علی بن Ù…Øمد ترکة اصÙهانی ØŒ به تصØÛŒØ Ø³ÛŒØ¯Ø¹Ù„ÛŒ موسوی بهبهانی Ùˆ سیدابراهیم دیباجی ØŒ در 1351 Ø´ در تهران چاپ شده اند (نیز رجوع کنید به منزوی ØŒ ج 2ØŒ بخش 2ØŒ Ùهرست ØŒ ص 1798Ø› دانش پژوه ØŒ 1348 Ø´ ØŒ ج 1ØŒ ص 734Ø› همو، 1345Ù€1346 Ø´ ØŒ ص 308Ù€312)Ø› رسالة انجام در Ùَرق علم Øرو٠و علم تصو٠، Ú©Ù‡ آن را ابراهیم دیباجی در 1356 Ø´ در مجلة دانشکدة ادبیات Ùˆ علوم انسانی دانشگاه تهران (سال 24ØŒ Ø´ 1 Ùˆ 2) چاپ کرده است (نیز رجوع کنید به منزوی ØŒ همانجا؛ دانش پژوه ØŒ 1345Ù€1346 Ø´ ØŒ ص 310)Ø› رسالة نقطه در Ø´Ø±Ø Øدیث «انَا النقطة٠الّتی تØتَ الباء» منسوب به علی علیه السلام ØŒ Ú©Ù‡ آن را ابراهیم دیباجی در خرد جاودان ØŒ جشن نامة سید جلال الدین آشتیانی (ص 315Ù€323)ØŒ چاپ کرده است (نیز رجوع کنید به منزوی ØŒ همانجا؛ دانش پژوه ØŒ 1345Ù€1346 Ø´ ØŒ ص 309)Ø› رسالة مناظرات خمس ØŒ Ú©Ù‡ آن را اکرم جودی نعمتی با عنوان عقل Ùˆ عشق ØŒ یا، مناظرات خمس ØŒ در 1375 Ø´ در تهران به چاپ رسانده است (نیز رجوع کنید به منزوی Ø› دانش پژوه ØŒ همانجاها؛ مدرس موسوی ØŒ ص 112Ù€132)Ø› اطوار ثلاثه ØŒ در بارة سه طور از اطوار صوÙیان ØŒ Ú©Ù‡ آن را Øسین داوودی تصØÛŒØ Ùˆ در مجلة معار٠(دورة 9ØŒ Ø´ 2ØŒ مرداد Ùˆ آبان 1371) چاپ کرده است Ø› رسالة Øرو٠، در بارة علم Øرو٠؛ سÙلّم دارالسلام ØŒ در اØکام ارکان ایمان Ùˆ اسلام Ø› سؤال الملوک ØŒ در علم Øرو٠؛ Ø´Ø±Ø Ù†Ø¸Ù… الدّر ØŒ به Ùارسی Ùˆ عربی Ø› مبدأ Ùˆ معاد ØŒ در بارة مبدأ Ùˆ معاد، به روش اهل عرÙان Ø› مدارج اÙهام الاÙواج ÙÛŒ تÙسیر آیة ثَمانÙیَةَ اَزْواج٠، در تÙسیر آیة ششم سورة زمَر؛ Ø´Ø±Ø Ú¯Ù„Ø´Ù† راز Ú©Ù‡ آن را کاظم دزÙولیان در 1375 Ø´ در تهران به چاپ رسانده است Ø› بزم Ùˆ رزم ØŒ مباØثه ای میان اهل بزم Ùˆ شمشیر Ùˆ قلم Ø› نامه های صائن الدین (بجز نامه اش به امیرÙیروزشاه Ú©Ù‡ چاپ شده )ØŒ مشتمل بر نامه هایی به بایسنغر، امیرکارکیا، امیرناصر کارکیا، امیرعلاءالدین ØŒ خواجه Ù…Øمد پسرخواجه شیخ کَجَجی (کَجوجانی )ØŒ امیرعلاءالدین گیلانی ØŒ خواجه تاج الدین ØŒ امیرنعمت اللّه ØŒ شر٠الدین علی یزدی ØŒ Ùˆ نامه ای عرÙانی Ùˆ ØروÙÛŒ Ú©Ù‡ مخاطب آن معلوم نیست Ø› دو مکتوب ØŒ Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ آنها را به استدعای امیرنعمت اللّه نوشته Ø› یک مکتوب به خواجه ظهیرالدین Ù…Øمد؛ رسالة معما Ø› ترجمة اØادیثی از پیامبر Ùˆ Øضرت علی Ùˆ ائمه علیهم السلام (منزوی ØŒ همانجا؛ دانش پژوه ØŒ 1345Ù€1346 Ø´ ØŒ ص 308Ù€312Ø› ترکة اصÙهانی ØŒ 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ ص چهل ونه Ù€ شصت Ø› مدرّس موسوی ØŒ ص 112Ù€132). آثار عربی صائن الدین عبارت اند از: تمهیدالقواعد * ØŒ در عرÙان نظری Ø› المناهج ÙÛŒ المنطق ØŒ در منطق به روش مشائیان ØŒ Ú©Ù‡ آن را ابراهیم دیباجی در 1376 Ø´ در تهران چاپ کرده است Ø› انزالیه ØŒ در نزول کتاب الاهی Ùˆ Ú©ÛŒÙیت Ùˆ مراتب آن ØŒ Ú©Ù‡ مدرّس موسوی در 1349 Ø´ آن را در مجموعه سخنرانیها Ùˆ مقاله ها در بارة ÙلسÙÙ‡ Ùˆ عرÙان اسلامی (ص 136Ù€145) چاپ کرده است Ø› اجازة روایت کتاب Ø§Ù„Ù…ØµØ§Ø¨ÛŒØ ØŒ Ú©Ù‡ اجازه ای برای یکی از Ùضلای عصر به نام یونس است Ø› الاربعینیة ØŒ در Ø´Ø±Ø Øدیث «مَنْ ØÙŽÙÙظَ علی ' اÙمّتی أَربَعین Øدیثاً ینتَÙÙعونَ بها بَعَثه٠اللّه تعالی ' یَوم القیامة Ùقیهاً عالماً» Ùˆ خصوصیات عدد اربعین Ùˆ اهمیت آن در علم Øرو٠؛ اصطلاØات الصوÙیه در بارة واژه های صوÙیان Ø› البائیه ØŒ در علت تقدّم Øر٠«ب » در قرآن نسبت به Øرو٠دیگر؛ Ø´Ø±Ø ØªØ¬Ù„ÛŒ ذاتی ابن هود مغربی Ø› تقدیم العقل علی النÙس ØŒ در تقدیم عقل بر تمام قوای Ù†Ùسانی به طریق اهل معرÙت Ùˆ Øرو٠؛ Ø´Ø±Ø Ø§Ù„Ø¨Ø³Ù…Ù„Ù‡ ØŒ بر اساس اصول اهل معرÙت Ùˆ Øرو٠؛ Ø´Ø±Ø Ø®Ø·Ø¨Ø© تÙسیر « الکشا٠»؛ Ø´Ø±Ø Ùصوص الØÚ©Ù… Ú©Ù‡ Ù…Øسن بیدارÙر آن را در 1378 Ø´ در قم چاپ کرده است Ø› المØمدیه ØŒ در تبیین Ùˆ تÙسیر نام Ù…Øمد Ùˆ مرتبة ولایت ختمیة نبویه بر اساس اصول اهل معرÙت Ø› المÙاØص ØŒ در علم Øرو٠و اعداد؛ Ù…Ùهر نبوت ØŒ در Ø´Ø±Ø Ù…Ùهر نبوت Ø› رساله در Ø´Ø±Ø Øقیقت ÙˆØدت مطلقة ذاتیه یا الختمیه ØŒ در بارة ÙˆØدت مطلق ذاتی به روش عرÙانی Ø› Ø´Ø±Ø Øدیث الایمان ØŒ یا، Ø´Ø±Ø Ø¯Ùˆ Øدیث نبوی ØŒ تÙسیر ÙلسÙÛŒ Ùˆ عرÙانی Ùˆ ØروÙÛŒ دو Øدیث از پیامبر اکرم Ø› Ø´Ø±Ø Øدیثی از پیامبر در بارة اهمیت قرآن Ùˆ تعالیم دین Ùˆ نکوهش بدعت . علاوه بر این ØŒ منظوماتی به Ùارسی Ùˆ عربی ØŒ از او مانده است (مدرس موسوی Ø› دانش پژوه ØŒ 1345Ù€1346 Ø´ Ø› ترکة اصÙهانی ØŒ 1376 Ø´ ØŒ مقدمة دیباجی ØŒ همانجاها). آقابزرگ طهرانی (ج 9ØŒ قسم 2ØŒ ص 570) نیز از دیوان صائن الدین اصÙهانی نام برده است . همچنین نسخه ای به نام منشئات را از صائن الدین دانسته اند ( رجوع کنید به بیانی ØŒ ص 239). منابع : آقابزرگ طهرانی Ø› ابن سهلان ساوی ØŒ تبصره Ùˆ دو رسالة دیگر در منطق ØŒ چاپ Ù…Øمدتقی دانش پژوه ØŒ تهران 1337 Ø´ Ø› ابن کربلائی ØŒ روضات الجنان Ùˆ جنات الجنان ØŒ چاپ جعÙر سلطان القرائی ØŒ تهران 1344Ù€ 1349 Ø´ Ø› عبداللّه بن عیسی اÙندی اصÙهانی ØŒ ریاض العلماء Ùˆ Øیاض الÙضلاء ØŒ چاپ اØمد Øسینی ØŒ قم 1401Ù€ 1415Ø› Ù…Øمدتقی بهار، سبک شناسی ØŒ تهران ?( 1321 Ø´ ) Ø› مهدی بیانی ØŒ «مجموعة منشئات »، راهنمای کتاب ØŒ سال 4ØŒ Ø´ 3 (خرداد 1340)Ø› علی بن Ù…Øمد ترکة اصÙهانی ØŒ تمهیدالقواعد ØŒ چاپ جلال الدین آشتیانی ØŒ تهران 1360 Ø´ Ø› همو، چهارده رسالة Ùارسی ØŒ چاپ علی موسوی بهبهانی Ùˆ ابراهیم دیباجی ØŒ تهران 1351 Ø´ Ø› همو، کتاب المناهج ÙÛŒ المنطق ØŒ چاپ ابراهیم دیباجی ØŒ تهران 1376 Ø´ Ø› خواندمیر؛ Ù…Øمدتقی دانش پژوه ØŒ Ùهرست میکروÙیلمهای کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران ØŒ ج 1ØŒ تهران 1348 Ø´ Ø› همو، «مجموعة رسائل خجندی »، Ùرهنگ ایران زمین ØŒ ج 14 (1345Ù€1346 Ø´ )Ø› ابراهیم دیباجی ØŒ « رسالة نقطة ابن ترکة اصÙهانی »، در خردجاودان : جشن نامة استاد سیدجلال الدین آشتیانی ØŒ به کوشش علی اصغر Ù…Øمدخانی Ùˆ Øسن سیدعرب ØŒ تهران : Ùرزان ØŒ 1377 Ø´ Ø› نوراللّه بن شری٠الدین شوشتری ØŒ مجالس المؤمنین ØŒ تهران 1354 Ø´ Ø› Ù…Øمدبن عبدالکریم شهرستانی ØŒ الملل Ùˆ النØÙ„ ØŒ ترجمة اÙضل الدین صدر ترکة اصÙهانی ØŒ چاپ Ù…Øمدرضا جلالی نائینی ØŒ ( تهران ) 1335 Ø´ Ø› علی بن نصیر قاسم انوار، کلیات قاسم انوار ØŒ چاپ سعید Ù†Ùیسی ØŒ تهران 1337 Ø´ Ø› علی مدرس موسوی ØŒ «اØوال Ùˆ آثار صائن الدین ترکة اصÙهانی Ø› به انضمام رسالة انزالیة او»، در مجموعة سخنرانیها Ùˆ مقاله ها در بارة ÙلسÙÙ‡ Ùˆ عرÙان اسلامی ØŒ به اهتمام مهدی Ù…Øقق Ùˆ هرمان لندلت ØŒ تهران : دانشگاه Ù…Ú© گیل ØŒ مؤسسة مطالعات اسلامی (شعبة تهران )ØŒ 1349 Ø´ Ø› اØمد منزوی ØŒ Ùهرست نسخه های خطی Ùارسی ØŒ تهران 1348Ù€ 1353 Ø´ Ø› Ù…Øمدبن خاوندشاه میرخواند، روضة الصÙا ØŒ تهذیب Ùˆ تلخیص عباس زریاب ØŒ تهران 1373 Ø´ Ø› سعید Ù†Ùیسی ØŒ تاریخ نظم Ùˆ نثر در ایران Ùˆ در زبان Ùارسی تا پایان قرن دهم هجری ØŒ تهران 1363 Ø´ . / سیدعلی موسوی بهبهانی Ùˆ Ù…Øمد زارع / 3) اÙضل الدین Ù…Øمدبن صدرالدین ØŒ عالم Ùˆ Ùقیه سدة نهم . ÙˆÛŒ به خواجه اÙضل بن صدر نیز مشهور است . از تاریخ تولد Ùˆ زادگاه او اطلاعی در دست نیست . ÙˆÛŒ در Ù…Øلة نیماروت / نیمارود٠اصÙهان Ù…ÛŒ زیست (Ù†Ùیسی ØŒ ج 1ØŒ ص 449). خانوادة او به علت نامعلومی از خجند به اصÙهان مهاجرت کردند (مدرّس تبریزی ØŒ ج 1ØŒ ص 165)Ø› اØتمالاً رونق علم در اصÙهان در مهاجرت آنان مؤثر بوده است . در نوع نسبت اÙضل الدین Ù…Øمد با خاندان ترکة اصÙهانی ØŒ اختلا٠نظر هست Ø› ÙˆÛŒ را پسرعموی صائن الدین علی بن Ù…Øمد ترکة اصÙهانی (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 38) یا برادرزادة او ( دائرة المعار٠بزرگ اسلامی ØŒ ذیل «آل ترکه ») دانسته اند Ùˆ قاضی اØمد منشی قمی در خلاصة التواریخ (ج 2ØŒ ص 755)ØŒ ÙˆÛŒ را پسر خواجه صدرالدین Ù…Øمد ترکة اصÙهانی معرÙÛŒ کرده است . اÙضل الدین در850 به قتل رسید. در این باره نوشته اند Ú©Ù‡ میرزا سلطان Ù…Øمد در Ù…Øرّم 850 بر شهر اصÙهان تسلط یاÙت Ùˆ جمعی از اکابر آنجا، از جمله اÙضل الدین ØŒ را مورد Ù…Øبت قرار داد. شاهرخ ØŒ جدّ میرزا سلطان Ù…Øمد، با شنیدن خبر عصیان نوه اش به اصÙهان رÙت Ùˆ گروهی از علما Ùˆ اعیان آنجا، از جمله اÙضل الدین را به اتهام همدستی با سلطان Ù…Øمد، اسیر کرد Ùˆ به ساوه برد Ùˆ پنج تن از بزرگان ØŒ از جمله اÙضل الدین ØŒ را به اتهام مذکور در دروازه های ساوه Øلق آویز کرد (کاتب یزدی ØŒ ص 242Ø› دولتشاه سمرقندی ØŒ ص 256Ø› روملو، ج 11ØŒ ص 260Ø› منشی قمی ØŒ ج 2ØŒ ص 755Ù€ 756). اÙضل الدین در 842 ترجمة کتاب الملل والنّØÙ„ شهرستانی را از عربی به Ùارسی ØŒ با عنوان ØªÙ†Ù‚ÛŒØ Ø§Ù„Ø§Ø¯Ù„Ù‘Ø© Ùˆ العلل ÙÛŒ ترجمة الملل Ùˆ النّØÙ„ آغاز کرد Ùˆ در 843 آن را در اصÙهان به پایان رساند (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 47Ù€ 48). Ø°Ø¨ÛŒØ Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù‡ صÙا (ج 4ØŒ ص 497Ù€499) تاریخ ترجمة این اثر را بین سالهای 846 تا 851 دانسته است Ø› یعنی ØŒ زمانی Ú©Ù‡ سلطان Ù…Øمد به ولایت عراق منصوب شد، زیرا اÙضل الدین در مقدمه از سلطان Ù…Øمد Ùˆ توجه Ùˆ تشویق او سخن Ú¯Ùته است ØŒ ولی با توجه به تاریخ ÙˆÙات اÙضل الدین ØŒ سال 851 قطعاً اشتباه است . همچنین به نظر جلالی نائینی (شهرستانی ØŒ همان مقدمه ØŒ ص 39ØŒ 48) هنگامی Ú©Ù‡ سلطان Ù…Øمد در 845 به عراق٠عجم رÙت ØŒ تختگاه خود را قم قرار داد Ùˆ علمای اصÙهان Ùˆ یزد Ùˆ شهرهای دیگر را گردآورد Ùˆ اÙضل الدین نیز Ú©Ù‡ از اکابر اصÙهان بود به قم رÙت Ùˆ از توجه Ùˆ عنایت Ùˆ نعمت ÙˆÛŒ بهره مند شد. ظاهراً در همین زمان صÙØÙ‡ ای (قبل از Ùهرست کتاب ) بر مقدمة ترجمة خود اÙزود Ùˆ در آن سلطان Ù…Øمد را ستود. نثر ترجمة اÙضل الدین بسیار پیچیده Ùˆ همراه با Øشو Ùˆ اضاÙات است . ÙˆÛŒ در این ترجمه برای اجتناب از متهم شدن به تکÙیر، در رد عقاید Ùرقه های مختل٠، در هر جا شرØÛŒ داده Ùˆ ابیاتی نیز سروده Ùˆ به آن اÙزوده است (همان مقدمه ØŒ ص 48Ù€49). متنی Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ از الملل والنّØÙ„ در دست داشته ØŒ نواقصی داشته Ùˆ او نتوانسته است ترجمة کاملی از آن Ùراهم آورد. خود ÙˆÛŒ نیز به دلایلی بعضی قسمتهای الملل والنّØÙ„ را ترجمه نکرده Ú©Ù‡ عبارت اند از: سخنان شیخ الرئیس در منطق Ùˆ Øکمت Ùˆ طبیعیات ØŒ Ùˆ قسمت عقاید عرب در دورة جاهلیت تا ابتدای بخش مربوط به معطّلة عرب (شهرستانی ØŒ مقدمة جلالی نائینی ØŒ ص 49ØŒ مؤخرة ترکة اصÙهانی ØŒ ص 369Ù€370). منابع : دائرة المعار٠بزرگ اسلامی ØŒ زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی ØŒ تهران 1367Ø´ Ù€ ØŒ ذیل «آل ترکه » (از Ù…Øمدعلی مولوی )Ø› دولتشاه سمرقندی ØŒ تذکرة الشعراء ØŒ چاپ Ù…Øمد رمضانی ØŒ تهران 1338Ø´ Ø› روملو؛ Ù…Øمدبن عبدالکریم شهرستانی ØŒ الملل Ùˆ النّØÙ„ ØŒ ترجمة اÙضل الدین صدر ترکة اصÙهانی ØŒ چاپ Ù…Øمدرضا جلالی نائینی ØŒ ( تهران ) 1335Ø´ Ø› Ø°Ø¨ÛŒØ Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù‡ صÙا، تاریخ ادبیات در ایران ØŒ ج 4ØŒ تهران 1363Ø´ Ø› اØمدبن Øسین کاتب یزدی ØŒ تاریخ جدید یزد ØŒ چاپ ایرج اÙشار، تهران 1357Ø´ Ø› مدرّس تبریزی Ø› اØمدبن Øسین منشی قمی ØŒ خلاصة التواریخ ØŒ چاپ اØسان اشراقی ØŒ تهران 1359Ù€1363Ø´ Ø› سعید Ù†Ùیسی ØŒ تاریخ نظم Ùˆ نثر در ایران Ùˆ در زبان Ùارسی تا پایان قرن دهم هجری ØŒ تهران 1363 Ø´ . / Ù…ÙÙ†ÛŒ ' علی نژاد / 4) اÙضل الدین Ù…Øمدبن Øبیب اللّه ØŒ Øکیم Ùˆ Ùقیه Ùˆ قاضی Ùˆ شاعر سدة دهم . از تاریخ تولد Ùˆ زادگاه ÙˆÛŒ اطلاعی در دست نیست . در Ø´Ø±Ø Øال او آورده اند Ú©Ù‡ ابتدا در کاشان علم آموخت ØŒ بعد به عراق رÙت Ùˆ به تصØÛŒØ Ùˆ تکمیل عقاید دینی خود پرداخت Ùˆ نزد علمای شام Ùˆ Øجاز نیز تلمذ نمود Ùˆ سپس به وطن بازگشت (امین اØمد رازی ØŒ ج 2ØŒ ص 954). ÙˆÛŒ شاگرد Ùقیه نامور Ùˆ Ù…Øقق شیعه ØŒ مولی اØمد اردبیلی معرو٠به مقدّس اردبیلی (متوÙÛŒ 993) بود Ùˆ مقاله ای نیز در ردّ نظریة استادش در بارة مسئلة اصولی «الامر٠بالشیی Ø¡ نهیٌ عن ضده الخاص » نوشت (آقابزرگ طهرانی ØŒ 1366 Ø´ ØŒ ص 210Ø› همو، 1403ØŒ ج 21ØŒ ص 397). اÙضل الدین در زمان شاه طهماسب صÙÙˆÛŒ (930Ù€984) از اصÙهان به پایتخت (قزوین ) سÙر کرد Ùˆ موردتوجه شاه قرار گرÙت Ùˆ قاضی عسکر شد (منشی قمی ØŒ ج 2ØŒ ص 755Ø› اسکندربیگ منشی ØŒ ج 1ØŒ ص 246Ø› امین اØمد رازی ØŒ همانجا). شاه اسماعیل دوم صÙÙˆÛŒ (984Ù€ 985)ØŒ با اینکه نسبت به علما بی توجه بود، به ÙˆÛŒ عنایت خاص داشت Ùˆ اÙضل الدین اکثر اوقات از مجلسیان شاه بود. اÙضل الدین پس از Ùوت شاه اسماعیل دوم ØŒ به اصÙهان رÙت Ùˆ به امر قضا مشغول شد، ولی به جهت ناسازگاری Øکام وقت ØŒ منصب قضا را رها کرد Ùˆ به مشهد رÙت Ùˆ در آنجا به تدریس پرداخت Ùˆ همچنین کلیددار Ùˆ خادم روضة مقدس شد (منشی قمی Ø› اسکندر منشی ØŒ همانجاها). مشهورترین شاگردان ÙˆÛŒ ØŒ قاضی نورالدین اصÙهانی Ùˆ علاّ Ù…ÛŒ چلبی Ùˆ ابوالقاسم بن ابی Øامد انصاری کازرونی بودند (انصاری کازرونی ØŒ ص 7ØŒ 88 Ø› خوانساری ØŒ ج 1ØŒ ص 213Ø› آقابزرگ طهرانی ØŒ 1403ØŒ ج 9ØŒ قسم 1ØŒ ص 85). او بین سالهای 970 تا 990 در عراق٠( عجم ) Ùˆ خراسان مرجعی صاØب صلاØیت دانسته Ù…ÛŒ شد (انصاری کازرونی ØŒ ص 7). در 991ØŒ Ú©Ù‡ به همراه شاهزاده Øمزه میرزا از خراسان به اصÙهان برمی گشت ØŒ بر اثر بیماری در ری درگذشت Ùˆ در آستانة Øرم امامزاده عبدالعظیم دÙÙ† شد (منشی قمی Ø› اسکندر منشی ØŒ همانجاها). Ú¯Ùته اند Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ در Ø·ÛŒ زندگی خود سÙری به هندوستان داشته است (آقابزرگ طهرانی ØŒ 1403ØŒ ج 2ØŒ ص 404Ø› همو، 1366 Ø´ ØŒ همانجا). ÙˆÛŒ در علوم عقلی Ùˆ نقلی متبØر Ùˆ سرآمد بود. شعر نیز Ù…ÛŒ سرود Ùˆ «اÙضل » تخلص Ù…ÛŒ کرد. به نوشتة آقابزرگ طهرانی (1403ØŒ همانجا) Ùˆ صادقی اÙشار (ص 43Ù€44) او دارای دیوان شعر بوده است . آثار ÙˆÛŒ عبارت اند از: انموذج العلوم ØŒ مشتمل بر کلام Ùˆ منطق Ùˆ Øکمت Ùˆ هندسه Ùˆ Ùقه Ùˆ اصول (آقابزرگ طهرانی ØŒ 1403ØŒ ج 2ØŒ ص 404)Ø› المسائل الخمسة ØŒ در کلام Ùˆ منطق Ùˆ اصول Ùˆ موضوعات دیگر (همان ØŒ ج 20ØŒ ص 346)Ø› Ùˆ رسالة ÙÛŒ المعقولات الثانیة (همان ØŒ ج 21ØŒ ص 266). منابع : Ù…ØمدمØسن آقابزرگ طهرانی ØŒ الذریعة الی تصانی٠الشیعة ØŒ چاپ علی نقی منزوی Ùˆ اØمد منزوی ØŒ بیروت 1403/1983Ø› همو، طبقات اعلام الشیعة : اØیاء الداثر من القرن العاشر ØŒ چاپ علی نقی منزوی ØŒ تهران 1366 Ø´ Ø› اسکندر منشی ØŒ تاریخ عالم آرای عباسی ØŒ چاپ Ù…Øمداسماعیل رضوانی ØŒ تهران 1377 Ø´ Ø› امین اØمد رازی ØŒ تذکرة Ù‡Ùت اقلیم ØŒ چاپ Ù…Øمدرضا طاهری (Øسرت )ØŒ تهران 1378 Ø´ Ø› ابوالقاسم بن ابی Øامد انصاری کازرونی ØŒ مرقوم پنجم کتاب سلّم السّموات : در Ø´Ø±Ø Ø§Øوال شعرا Ùˆ چکامه سرایان Ùˆ دانشمندان ØŒ چاپ ÛŒØیی قریب ØŒ تهران 1340 Ø´ Ø› خوانساری Ø› صادق صادقی اÙشار، تذکرة مجمع الخواص ØŒ ترجمة عبدالرسول خیامپور، تبریز 1327 Ø´ Ø› اØمدبن Øسین منشی قمی ØŒ خلاصة التواریخ ØŒ چاپ اØسان اشراقی ØŒ تهران 1359Ù€1363 Ø´ . / Ù…ÙÙ†ÛŒ ' علی نژاد /