responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2727

 

پرورش ، محمدباقر ، از استادان معاصر هنر زرگری و نقره سازی در اصفهان . او در 1289 ش در محلة چهارسوق شیرازیهای اصفهان و در خانواده ای هنرمند و مذهبی به دنیا آمد. پدرش ، حاج محمدصادق زرگر (پرورش )، از معدود استادان بازار زرگرهای اصفهان بود. محمدباقر از اوان کودکی با شوق و همتی که داشت ابتدا در بازار دواتگرها مقدمات فلزکاری شامل آتشکاری ، فروگیری ، زِه بندی ، سوهانکاری ، لحیم کاری ، چرخکاری ، مصقل کاری و هیئت بندی و جز اینها را فرا گرفت و سپس نزد پدر تا مقام استادی پیش رفت . در 1307 ش کارگاهی در غرب خیابان چهارباغ عباسی برای نقره سازی دایر و با امکانات مقدماتی و اندک آن زمان ، شروع به کار کرد. نقرة خام به کارگاه وارد و به دست استاد و شاگردان او ساخته و پرداخته و آمادة تحویل به مشتری می شد.

وی در 1318 ش به کارگاه و فروشگاه بزرگتری در شرق خیابان چهارباغ نقل مکان کرد و تا پایان عمر در آن محل مشغول کار بود. قابل ذکر است که تا این زمان رشتة نقره سازی در سطح بسیار محدود و بیشتر به صورت تزیینات کوچک زنانه تهیه می شد، ولی پرورش به همراه خانوادة خود این رشتة هنری را به کمال رساند. در کارگاه او انواع ظروف بسیار زیبای نقره را در اندازه و طرحهای مختلف ، جعبه برای مصارف گوناگون ، گلدان و شمعدان و آینه و شبیه انواع احجام به طریقة فروگیری و به صورت یکپارچه با زیبایی و دقت بسیار می ساختند. استاد بیش از هر چیز به بسط این هنر همت گمارد و شاگردان زیادی که هر کدام بعدها توانستند در این رشته صاحب سبک باشند، تربیت کرد.

پرورش ، در کنار کارهای هنری ، به جهت حسن شهرت جزو اولین پایه گذاران اتحادیة صنف سازندگان زر و سیم اصفهان (در 1331 ش ) بود. او به سبب عشق به خاندان پیامبر اکرم دو بار به عتبات سفر کرد و در نصب درهای ورودی حرم مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام شرکت داشت و یک بار نیز با هنرمندان دیگر به مکه مشرف شد.



او از مؤسسان انجمن حسینیان اصفهان و از بانیان حسینیة اصفهانیها در کربلا برای اسکان زایران بود. پرورش در 28 فروردین 1356 درگذشت و در تکیة زرگرهای تختِ فولاد * به خاک سپرده شد. هم اکنون آثار او با نشان «باقر پرورش » در بیشتر موزه ها و نمایشگاههای معروف داخل و خارج ایران نگاهداری می شود.

/ محمدصادق پرورش /



اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2727
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست