responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2030

 

بوردور (بُردُر/ بلدر/ پُردُر) ، شهری در جنوب غربی آسیای صغیر، در حدود چهار کیلومتری جنوب شرقی دریاچة بوردور. به نظر برخی ، شهر قدیمی لیموبراما (که آن را لیمنوبریا به معنای «شهر مشرف به دریاچه » تعبیر کرده اند) در محلِ شهر جدید بوردور یا در نزدیکی آن واقع بوده است ، اما در درستی این نظر تردید است (قس رمزی ؛ پاولی ، ذیل «لیموبراما»؛ و هونیشمان ).

حفاریهایی که در بوردور صورت گرفته ، نشان می دهد که این محل در عصر مفرغ مسکونی بوده است . این منطقه مدتی در حیطة پیسیدیا بود و سپس به دست همسایگان آنجا یعنی حِتیها/ خِتیها، فریگیاییها و لیدیاییها افتاد. بوردور مدتی تحت حکومت شاهان بَرغَمه * بود و بعد تحت حکومت امپراتوری روم شرقی قرار گرفت . در آن زمان ، پولیدوریون نام داشت .

در منازعات طولانی میان رومیان شرقی و ترکان در آسیای صغیر طی قرون پنجم و ششم / یازدهم و دوازدهم ، شهر به دست سلجوقیان روم افتاد. در اوایل قرن هشتم / چهاردهم شهر تحت حکومت امرای بنی حمید درآمد. مدرسة مظفریه از بناهای این دورة شهر است . ابن بطوطه که در 729 از اَنطالیه به بوردور رفته بود، آن را شهری کوچک با باغها و آبهای روان وصف کرده که قلعة شهر بر فراز کوه بلندی قرار داشته است (ج 1، ص 317).

در 793، بوردور به دست سلاطین عثمانی افتاد. بوردور بر اثر قیام «شاه قلی بابا تکَّه لی »، «قیامهای سوخته » و قیام جلالی ویران شد، و بعدها آن را بازسازی کردند.

در گذشته جمعیت بوردور شامل تعداد کثیری از مسیحیانِ ارتدوکسِ تُرک زبان بود (به نوشتة کوئینه ، چهار هزار یونانی و حدود هزار ارمنی در شهر ساکن بوده اند). در زمان عثمانیها، بوردور ابتدا قضایی از سَنجَقِ حمید در ایالت آناطولی و بعداً سنجقی در ولایت قونیه بود. در دورة جمهوری ، بوردور مرکز ولایت بوردور شد. امروزه نیز مرکز استان بوردور است . مساحت این استان 887 ، 6 کیلومتر مربع و جمعیت آن در 1369ش / 1990، 887 ، 254 تن بوده است . جمعیت شهر بوردور در 1369ش /1990، 432 ، 56 تن بوده است .


منابع :
(1) ( ابن بطوطه ، سفرنامة ابن بطوطه ، ترجمة محمدعلی موحّد، تهران 1361ش ) ؛


(2) V. Cuinet, La Turquie d'Asie , I, Paris 1890, 842 ff.;
(3) E. Honigmann, ed., Le Synekdةmos d'Hiإroklةs et l'opuscule gإographique de Georges de Chypre (Corpus Bruxellense Historiae Byzantinae: Forma Imperii Byzantini , fasc. I), Brussels 1939, 30, s.v. " h d z o m ' m a r b o ئ a ";
(4) August Friedrich von Pauly, Paulys Real-Encyclopجdie der classischen Altertumswissenschaft , ed. G. Wissowa, W. Kroll, and K. Mittelhaus, Stuttgart 1894-1970, II/2, s.v. "A s x i n a ¨ l a l ¨ h n m ", col. 1610 and XIII/I, s.v. "Limobrama", col. 710;
(5) W. M. Ramsay, The cities and bishoprics of Phrygia , Oxford 1895, 298-299 and 324 ff.

(6) برای صورت کامل منابع رجوع کنید به د.اسلام ، چاپ دوم ؛
(7) د.ا.د.ترک ، ذیل مادّه .

(8) / پری ، با اندکی تلخیص از ( د.اسلام ) ؛
با اضافاتی از ( د.ا.د.ترک ) /



اسم الکتاب : دانشنامه جهان اسلام المؤلف : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 2030
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست