بَطّال ، عبدالله ØŒ جنگجوی نامدار دورة اموی Ú©Ù‡ در چندین لشکرکشی به روم شرقی شرکت داشت . لقب او به معنای دلیر Ùˆ پهلوان است ØŒ اما Ù…Ùهوم تØقیرآمیزی نیز دارد ( رجوع کنید به ابن Øوقل ØŒ ص 85). دربارة او روایتی تاریخی Ùˆ کوتاه ØŒ Ùˆ روایتی شبه تاریخی Ùˆ نیز داستان عربی پر ماجرا Ùˆ عاشقانة سیرة Ø°ÛŒ الهÙمَّة والبَطّال Ùˆ داستان ترکی سید بطال پرداخته شده است . به Ú¯Ùتة وقایعنگاران متقدم اسلامی (طبری Ùˆ یعقوبی )ØŒ پیش از 109ØŒ Ú©Ù‡ مقارن ایام خلاÙت هشام بن عبدالملک است ØŒ اثری از او دیده نمی شود. تئوÙانس ØŒ مورخ روم شرقی ØŒ Ùˆ دیونوسیوس تل مَهره ای ØŒ نویسندة وقایعنامة سریانی ØŒ Ùقط سال مرگ او را (122) ذکر کرده اند. اما در روایتی کهن در ترجمة بلعمی از تاریخ طبری ØŒ بطال یار Ùˆ همراه مَسْلَمَة بن عبدالملک در سÙر جنگی معروÙØ´ به قسطنطنیه در 98 معرÙÛŒ شده است (بلعمی ØŒ ج 2ØŒ ص 902). به روایت تاریخ ØŒ در 109 بطال در رأس جلوداران سپاه معاویة بن هشام ØŒ گانگرا را در ایالت پاÙلاگونیا ÙØªØ Ú©Ø±Ø¯. در 113 در لشکرکشی دیگری شرکت داشت Ú©Ù‡ در آن یکی از جنگجویان نامدار اموی به نام عبدالوهاب بن بÙخت کشته شد (ابن اثیر، ج 4ØŒ ص 214). در 114 یا 115ØŒ در جریان تاخت Ùˆ تاز معاویة بن هشام ØŒ Øاکم Ùریگیه ØŒ در ناØیة اکروینون ØŒ بطال یکی از رهبران روم شرقی ØŒ به نام کنستانتین را شکست داد Ùˆ اسیر کرد. از این پس تا مرگ او در 122ØŒ دیگر از ÙˆÛŒ یاد نمی شود. در این سال ØŒ سپاهیان سلیمان بن هشام به چند ناØیه در آناطولی یورش بردند. دستة بطال به Ùرماندهی ملک بن شَبیب (Ø´Ùعَیب )ØŒ Øاکم مَلَطیه ØŒ در نزدیکی اکروینون ØŒ ناگهان با تهاجم امپراتور لئوی سوم Ùˆ پسرش کنستانتین روبرو شدند. بطال Ùˆ ملک بن شبیب به قتل رسیدند ( العیون ØŒ ج 3ØŒ ص 100) Ùˆ بازماندگان به سوی جنوب گریختند Ùˆ به سلیمان پیوستند. با اینهمه تاریخ مرگ بطال را در 121ØŒ 123 Ùˆ یا Øتی در 113 ذکر کرده اند. بر اساس گزارش بلعمی از سÙر جنگی مسلمه ØŒ بطال مأموریت یاÙت Ú©Ù‡ یکی از دروازه های شهر را ( Ú©Ù‡ با مواÙقت ملک الروم باز گذاشته بودند ) گشوده Ù†Ú¯Ù‡ دارد، تا مسلمه به تنهایی Ùˆ سوار بر اسب به شهر درآید، Ùˆ اگر Øادثه ای برایش رخ داد بطال به زور متوسل شود (ج 2ØŒ ص 901). Øتی به روایت کتاب العیون (سدة پنجم یا ششم ) زمانی Ú©Ù‡ مسلمه به Ù…Øاصرة پایتخت روم شرقی پرداخت ØŒ بطال با او همراه بود (ج 3ØŒ ص 28ØŒ 30). در این کتاب ØŒ ذیل Øوادث 115ØŒ روایتی اÙسانه ای از جنگ یکتنة بطال نیز نقل شده است (ج 3ØŒ ص 91). روایت عامه پسند ابن عربی ØŒ عار٠بزرگ اندلسی (متوÙÛŒ 638)ØŒ دربارة سÙر جنگی مسلمه Ú©Ù‡ با گزارش بلعمی پیوستگی دارد، نقش بزرگی به بطال Ù…ÛŒ دهد Ùˆ او را Ùرمانده نیروهای جزیره Ùˆ شام در سپاه مسلمه Ùˆ سرکردة طلایه داران سپاه او معرÙÛŒ Ù…ÛŒ کند. در زندگینامة Ù…Ùصلی Ú©Ù‡ اصل آن به ابن عساکر (متوÙÛŒ 571) Ù…ÛŒ رسد Ùˆ روایتی سوری است Ú©Ù‡ تاریخنگاران گوناگون از جمله ابن اثیر، سبط ابن جوزی ØŒ ابن شاکر Ú©ÙتÙبی ØŒ ابن Ùضل الله عمری Ùˆ ابن کثیر آن را کمابیش کامل نقل کرده اند، پس از اشارة کوتاهی به نقش بطال در لشکرکشی مسلمه ØŒ Øکایاتی تخیلی دربارة او آمده است . مؤلÙان نخستین دربارة اصل Ùˆ نسب او چیزی نمی گویند، اما به روایت تاریخنگاران متأخر، او از انطاکیه (یا دمشق ) برخاسته Ùˆ از موالی بنی امیه بوده است Ø› کنیه اش گاهی ابومØمد، گاهی ÛŒØیی Ùˆ گاه ابوالØصین بوده Ùˆ پدرش Øصین یا عمرو نام داشته است . اگرچه تاریخنگاران متقدم اسلامی اهمیت چندانی به بطال نمی دهند، اما از دیرباز در روایات عامیانة داستانها Ùˆ Øکایات ØŒ دلاوریهای او در جنگها ستایش شده است . بطال در داستان ترکی سیدبطال ØŒ Ú©Ù‡ Ø´Ø±Ø Ù…Ø§Ø¬Ø±Ø§Ø¬ÙˆÛŒÛŒÙ‡Ø§ÛŒ اوست ØŒ به قهرمانی در دورة عباسی تغییر یاÙته است . در این داستان ØŒ او معاصر عمربن عÙبیدالله اَلاَقطَع (مقتول در 249)ØŒ امیر مَلَطیه ØŒ شمرده شده است . در نیمة اول سدة چهارم او را از مسلمانان نامداری Ù…ÛŒ دانستند Ú©Ù‡ اهالی روم شرقی تصویرش را در کنار تصویر عمربن عبیدالله الاقطع در کلیساهایشان آویخته بودند (مسعودی ØŒ ج 8ØŒ ص 74). پس از ÙØªØ Ù…Ù„Ø·ÛŒÙ‡ در 495ØŒ به دست امیر دانشمند، ترکان بطال را به Øماسه های خود وارد کردند Ùˆ قهرمانان ملی خود را از اخلا٠بطال اÙسانه ای شمردند. در این روایت ترکی ØŒ بطال با گرÙتن نسب علوی ØŒ مرتبه ای والا یاÙته Ùˆ جعÙر نامیده شده است . تاریخنگاران ترک از این داستان Øماسی به عنوان منبع تاریخی استÙاده کرده Ùˆ غالباً اجزا Ùˆ عناصر اÙسانه را به جای Øقایق تاریخی گرÙته اند، Ùˆ Øتی برای Øوادث آن سنوات تاریخی قائل شده اند؛ Ùˆ لذا اولیا چلبی ØŒ بطال را معاصر هارون الرشید به Øساب آورده Ùˆ خلاÙت او را تا 248 Ù€ سالی Ú©Ù‡ به زعم او هارون قسطنطنیه را Ù…Øاصره کرد Ù€ ادامه داده است . همین اشتباه زمانی در ترجمة ترکی تاریخ طبری وجود دارد Ú©Ù‡ مترجم ناشناس گزارشهایی از روایت Øماسی ترکی را وارد آن کرده است . دو داستان عربی Ùˆ ترکی دربارة بطال ( رجوع کنید به سطور پیشین )ØŒ با وجود بستگی با هم ØŒ از یکدیگر تأثیر نگرÙته اند Ùˆ اØتمالاً هر دو از یک روایت عربی گرÙته شده اند Ú©Ù‡ اثر مکتوبی از آن در دست نیست ØŒ اما دو سند تاریخی متعلق به سدة ششم هجری وجود آن را تأیید Ù…ÛŒ کنند ( رجوع کنید به کانار، 1926ØŒ ص 116Ø› همو، 1937ØŒ ص 186). در داستان ترکی ØŒ ترکان پس از گشودن آناطولی ØŒ روایات Øماسی Ù…ØÙ„ÛŒ را Ú©Ù‡ یادآور جنگهای اعراب Ùˆ روم شرقی بود به خود نسبت دادند و، با اÙزودن عناصر ترکی Ùˆ مایه های ایرانی ØŒ Øماسة آناطولیایی را پدید آوردند. داستان بطال نخستین نمونة این نوع آثار است Ú©Ù‡ از همان آغاز با Ù†Ùوذ عناصری از Ùرهنگ عامیانة ترک ØŒ به صورت داستانی درآمده Ú©Ù‡ در جهانی خیالی Ùˆ آکنده از دیوهای آدمخوار Ùˆ موجودات خارق العاده روی Ù…ÛŒ دهد. منظومه ای از داستان بطال نیز در دست است Ú©Ù‡ به بقائی ØŒ معاصر سلطان مصطÙای سوم (1171Ù€ 1187)ØŒ منسوب است . نام بطال هنوز در بسیاری از داستانهای آناطولی ØŒ بویژه در Øکایات اولیا Ùˆ قدیسان Ùرقه های علوی Ùˆ بکتاشی Ú©Ù‡ او را یکی از پهلوانان خود به شمار آورده اند، زنده است . منابع : ابن اثیر، الکامل ÙÛŒ التاریخ ØŒ بیروت 1405/1985Ø› ابن تغری بردی ØŒ النجوم الزاهرة ÙÛŒ ملـوک مصر والقاهـرة ØŒ قاهره 1348Ù€ ØŒ ج 1ØŒ ص 272ØŒ 274ØŒ 286Ø› ابن Øوقل ØŒ کتاب صورة الارض ØŒ چاپ کرامرس ØŒ لیدن 1938Ù€1939Ø› ابن شاکر کتبی ØŒ عیون التواریخ ØŒ نسخة عکسی کتابخانة ملی Ùرانسه ØŒ Ø´ 1587ØŒ Ú¯ 152Ù¾ Ù€153ر، 177Ù¾ Ù€179ر؛ ابن عربی ØŒ Ù…Øاضرة الابرار Ùˆ مسامرة الاخیار ØŒ قاهره 1906ØŒ ج 2ØŒ ص 223Ù€233Ø› ابن Ùضل الله عمری ØŒ مسالک الابصار ØŒ چاپ تشنر، لایپزیگ 1929ØŒ ص 64Ù€66Ø› ( ابن کثیر، البدایة والنهایة ØŒ بیروت 1411/1990ØŒ ج 9ØŒ ص 331Ù€334Ø› Ù…Øمدبن Ù…Øمد بلعمی ØŒ تاریخنامة طبری ØŒ چاپ Ù…Øمد روشن ØŒ تهران 1366Ø´ ) Ø› Ù…Øمدبن اØمد ذهبی ØŒ تاریخ الاسلام ØŒ قاهره 1367Ù€1369ØŒ ج 4ØŒ ص 227ØŒ ج 5ØŒ ص 26Ø› همو، کتاب دÙÙˆÙŽÙ„ الاسلام ØŒ Øیدرآباد دکن 1337ØŒ ج 1ØŒ ص 59Ø› همو، کتاب العبر ØŒ نسخة خطی کتابخانة ملی Ùرانسه ØŒ Ø´ 1584ØŒ Ú¯ 36ر؛ سبط ابن جوزی ØŒ مرآة الزمان ØŒ نسخة خطی کتابخانة ملی Ùرانسه ØŒ Ø´ 6132ØŒ Ú¯ 126ر، 156ر، 160ر به بعد؛ سموال مغربی ØŒ اÙØام الیهود ØŒ در M. Schreiner, Monatsschrift fدr Gesch. u. Wiss. d. Jud ., N.F. VI (1898), 418; عبدالرØمان بن ابی بکر سیوطی ØŒ تاریخ الخلÙاء ØŒ قاهره 1305ØŒ ص 96Ø› Ù…Øمدبن جریر طبری ØŒ تاریخ الرسل والملوک ØŒ چاپ دخویه ... ( Ùˆ دیگران ) ØŒ لیدن 1879Ù€1901ØŒ سلسلة دوم ØŒ ص 1559ØŒ 1561ØŒ 1716Ø› العیون والØدائق ÙÛŒ اخبارالØقائق : من خلاÙØ© الولیدبن عبدالملک الی ' خلاÙØ© المعتصم ØŒ چاپ دخویه ØŒ لیدن 1869Ù€1871ØŒ چاپ اÙست بغداد ( بی تا. ) Ø› اØمدبن یوس٠قرمانی ØŒ اخبارالدÙÙˆÙŽÙ„ ØŒ در Øاشیة ابن اثیر، الکامل ÙÛŒ التاریخ ØŒ بولاق 1290ØŒ ج 4ØŒ ص 214Ù€ 218Ø› علی بن Øسین مسعودی ØŒ مروج الذّهب Ùˆ معادن الجوهر ØŒ چاپ باربیه دمینار Ùˆ پاوه دکورتل ØŒ پاریس 1861Ù€1877Ø› اØمدبن اسØاق یعقوبی ØŒ تاریخ ØŒ چاپ هوتسما، لیدن 1883ØŒ ج 2ØŒ ص 395Ø› Tahir Alangu, "Bizans ve Tدrk Kahramanl  k Eposlar  n  n   k  ïƒ ïƒ¢ دzerine", Tدrk Dili , II (1953), 541-557; E. W. Brooks, "The Arabs in Asia Minor", Journ. of Hell. Stud ., XCIII (1898), 194 ff., 198 ff.; M. Canard, "Delhemma, Sayyid Bat ¤ t ¤ a  l et `Omar al-No`ma  n", Byzantion , XII (1937), 183-188; idem, "Les expØ¥ditions des Arabes contre Constantinople dans l'histoire et dans la lØ¥gende", JA , CCVIII (1926), 86 ff., 100 ff., 116 ff.; idem, "Un personnage de Roman Arabo-Byzantin", in Actes du IIØ¥me CongrØ¥s national des sciences historiques , Algiers 1932; Dionysius of Tell MahrØ¥, Chronique de Denys de Tell MahrØ¥ , quatriØ©me partie ed. and trans. by J. Chabot, Paris 1895, under 1046/734-5, 25; EthØ¥, Die Fahrten des Sajjid BatthÛl , Leipzig 1871; F. Gabrieli, Il Califfato di Hisham , 1935, 87-91; H. Gregoire, "L'EpopØ¥e byzantine et ses rapports avec l'Ø¥popØ¥e turque", Bull. CL. Lettres de l'ARB , XVII (1931), 463-481; I A , s.v. "Bat ¤ t ¤ al" (by Pertev N. Boratov); G. Le Strange, The lands of the Eastern Caliphate , Cambridge 1930, 152; A. Lombard, Constantin V , 32; W. Ramsay, The historical geography of Asia Minor , 87, 322; Theophanes, A.M. 6231, ed. de Boor, 411; G. Weil, Geschichte der Chalifen , Mannheim- Stuttgart 1846-1882, I, 638-639. / Ù… . کانار Ùˆ ای . ملیکو٠، با اندکی تلخیص از ( د. اسلام ) /