responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 507

اِسدال عمامه به آويختن يكى از دو طرف آن بر روى سينه و طرف ديگر از پشت ميان دو كتف يا آويختن طرفى از آن بر روى سينه يا پشت، مستحب است(1)( --> تحنيك).

اسدال جامه در نماز مكروه است. در چگونگى آن اختلاف است. برخى آن را به آويختن گوشه جامه، مانند عبا بر دوش چپ آن گونه كه هنديان انجام مى‌دهند، تفسير كرده‌اند. برخى به پيچيدن جامه به خود و داخل كردن دستها در آن در حالت ركوع و سجود، و برخى به انداختن ميانه جامه بر سر و رها كردن آن از دو طرف راست و چپ، بدون نهادن بر كتفها، تعريف كرده‌اند.(2)

براى زن پوشاندن صورت در حال احرام( --> احرام)جايز نيست؛ امّا اسدال مقنعه يا پارچه ديگر بر روى صورت جايز است؛ هر چند در شرط بودن فاصله داشتن آن با صورت، اختلاف است.(3)فروهشتن شانه‌ها هنگام قيام در نماز، مستحب است.(4)

اسراء؛ سوره

اِسراء؛ سوره [= بنى اسرائيل ]: هفدهمين سوره قرآن كريم.

از آن به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.

قرائت سوره اسراء در شب جمعه مستحب،(1)و قرائت آن در عمل اُمِّ داوود( --> عمل اُمِّ داوود)پس از خواندن نماز عصر وارد شده است.(2)

سجده كردن هنگام خواندن يا گوش دادن به آيه 109 سوره اسراء مستحب است(3)(--> آيات سجده).

اسراج-->چراغ

اِسرار--> پنهان

اسراف

اسراف: تجاوز از حدّ ميانه و اعتدال.

مفهوم «حدّ وسط» كه دو طرف آن، افراط و تفريط است، مفهومى نسبى است


اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 507
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست