responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 381

با سه طلاق دادن زن در يك مجلس با يك لفظ، مانند گفتن«طَلَّقْتُكِ ثَلاثاً»سه طلاق محقّق نمى‌شود. در تحقّق يك طلاق، اختلاف است.(10)

ارش

اَرش: مال دريافتى بابت جبران خسارت مالى يا بدنى.

ارش، مقدار مالى است كه به عنوان جبران خسارت مالى يا بدنى كه در شريعت براى آن اندازه‌اى مشخص نشده از خسارت زننده دريافت مى‌شود و از آن در باب تجارت و ديات سخن رفته است.

موارد ثبوت ارش:

1. ارش عيب:خريدارى كه كالايى خريده و معيوب از كار در آمده است خيار عيب(--> خيار عيب)دارد و بين فسخ عقد و موافقت با آن و گرفتن ارش (مابه التفاوت قيمت صحيح و معيوب) مخيّر است.(1)

با آشكار شدن عيب در استحقاق ارش بين صورتى كه عيب در بهاى پرداختى كالا باشد يا در كالاى مورد معامله، تفاوتى نيست؛ امّا از آنجا كه بهاى كالا بيشتر پول نقد است و شكل، رنگ و ساير خصوصيّات در ارزش آن تأثير ندارد، بحث پيدايى عيب در كالا، بيشتر در كلمات فقها مطرح است.(2)

در اينكه ارش، بخشى از بهاى پرداختى كالا است؛ بدين معنا كه مقدارى از بها در مقابل صفت سالم بودن كالا قرار مى‌گيرد و خريدار حق دارد آن را از فروشنده بازپس گيرد يا به عنوان غرامت است؛ بدين معنا كه تمامى بهاى كالا به فروشنده منتقل شده و خريدار مى‌تواند به جهت عيب از او غرامت بگيرد، اختلاف است. بنابر قول نخست واجب است پرداخت ارش از جنس خود بها باشد، بر خلاف قول دوم.(3)

اگر در بازار، مابه التفاوت قيمت سالم و معيوب با قيمتى كه به عنوان بها پرداخت


اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 381
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست