responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 287

تعريف دوم اين مورد از اجير خاص بيرون است. تعيين آغاز زمان عمل و ادامه آن تا پايان كار، در حكم تعيين مدّت است.(3)از اين عنوان در باب اجاره بحث شده است.

براى اجير خاص جايز نيست در مدّت تعيين شده، بدون اذن مستأجر براى خود يا ديگرى كار كند، مگر اينكه كار او با حقّ مستأجر، تنافى و تزاحم نداشته باشد، مانند اجراى صيغه عقد يا ايقاع هنگام خيّاطى و مانند آن.(4)

(--> اجير)(--> اجاره)

اجير عام --> اجير مشترك

اجير مشترك

اجير مشترك[= اجير عام؛ اجير مطلق]: اجير غير متعهّد از حيث مدّت يا مباشرت در عمل و يا هر دو.

اجير مشترك كسى است كه متعهّد مى‌شود كارى را براى ديگرى در مدّتى معيّن بدون تعهّد مباشرت در انجام دادن آن يا با تعهّد مباشرت، امّا بدون تعيين مدّت و يا بدون تعيين هيچ يك از اينها انجام دهد.(1)از آن در باب اجاره سخن گفته شده است.

اجير مشترك مى‌تواند بدون اذن مستأجر براى خود يا ديگرى كار كند.(2)

(--> اجير)

اجير مطلق --> اجير مشترك

اجير مقيّد --> اجير خاص

اجير منفرد-->اجير خاص

احباط

اِحباط: ساقط و بى اثر ساختن طاعت با گناه.

احباط مقابل تكفير(--> تكفير)اصطلاحى كلامى و عبارت است از ابطال طاعت كمتر به گناه بيشتر و عدم ترتّب ثواب بر آن. از اين عنوان به مناسبت در باب صلات و شهادات سخن رفته است.

برخى، تقسيم گناه به كبيره و صغيره را مبتنى بر ديدگاه معتزله در احباط و تكفير پنداشته‌اند، يعنى هر گناهى كه


اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 287
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست