responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 151

چهار گونه است: يا سلاح گرم است، مثل تفنگ؛ يا سلاح سرد. سلاح سرد نيز يا داراى پيكان و تيغه آهنى است، مانند نيزه، شمشير، كارد، خنجر و تير؛ يا چنين نيست. در صورت دوم يا به اندازه‌اى تيز است كه بدن شكار را پاره مى‌كند، مانند تيزى پيكان؛ يا به اين اندازه نيست، مانند سنگ.

حيوان وحشى كه با سلاح سردِ تيغه دار يا تيزشكار شود، حلال است؛ با اين تفاوت كه كشته با نوع نخست، به طور مطلق حلال است، ليكن در قسم دوم اگر كشته شدن حيوان به سبب فرورفتن آلت ـ هرچند كم ـ در بدن آن باشد، حلال و چنانچه به سبب برخورد عَرْضى آلت ـ بدون فرو رفتن در بدن ـ باشد حرام است.(5)حيوانى كه با نوع سوم شكار شود حرام است.(6)

در شكار با سلاح گرم بنابر تصريح عدّه‌اى از فقها، اگر گلوله تيز باشد، به گونه‌اى كه بدن حيوان را بدرد و آن را بكشد، شكار حلال است.(7)

شكار كردن با آلت غصبى حرام است، ليكن حيوان شكار شده با آن حرام نيست.(8)

(--> صيد)

آلات عبادت

آلات عبادت [ = آلات طاعت ] : وسائل مورد استفاده در عبادت.

بت و صليب و مانند آن، كه به لحاظ عبوديت و بندگى اتّخاذ مى‌گردد و نيز ابزارى كه براى عبادت از آن كمك گرفته مى‌شود، مانند ظرف آب وضو و غسل و ظرف خاك تيمّم و نيز ابزار جهاد، مانند شمشير، نيزه و سپر و ابزارى از قبيل سجّاده، تربت و تسبيح كه استفاده از آنها در عبادت متعارف است، آلات عبادت ناميده مى‌شود. از اين عنوان در باب زكات و تجارت سخن گفته شده است.

آلات عبادت به دو دسته تقسيم مى‌شود:

1. آلات غيرمشروع:ساختن اين نوع


اسم الکتاب : فرهنگ فقه فارسي المؤلف : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    الجزء : 1  صفحة : 151
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست