اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 391
«جَنْبِ اَللّٰهِ»در
آيۀ مورد بحث به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان
او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحيۀ او نازل شده است، همه در معنى آن جمع
است، يعنى تمام اينها در كنار خدا قرار گرفته و مربوط به خداست (يا به گفته تفسير
الميزان،«جَنْبِ اَللّٰهِ»به
معنى «جانب و ناحيۀ» خداست و آن عبارت است از چيزهايى كه بر عبد واجب است با
خداى خود معامله كند و از سوى خود بهسوى خدا روانه كند و مصداق آن اين است كه
تنها او را عبادت كند و از نافرمانى او «اجتناب» ورزد، و تفريط در جنب خدا (زمر/
56.) به معنى كوتاهى در آن است)[*]. (ج 146/17، ج 511/19.)
مصدرى
است كه به معنى «اسم فاعل» آمده و در اصل به معنى «دور شونده» است، چرا كه از
«جنابت» گرفته شده: «جنب، يجنب، جنابة/دور شدن، بيگانه شدن).
بنابراين
اگر شخص «جنب» (كسى كه با زنان مباشرت كرده) به اين عنوان ناميده مىشود براى آن
است كه بايد در آن حال از نماز و توقف در مساجد و مانند آن دورى كند[***].
كلمۀ
«جنب» هم بر مفرد و هم بر جمع و هم بر مذكر و هم بر مؤنث اطلاق مىشود و
اطلاق«... وَ اَلْجٰارِ
اَلْجُنُبِ...»(نساء/ 36) و همسايۀ دور
(بيگانه)، غير خويشاوند، در مقابل:«... وَ اَلْجٰارِ ذِي اَلْقُرْبىٰ...»(نساء/
36.) كه به معنى همسايۀ نزديك (خويشاوند) است، به همين مناسبت است. (ج
288/4.)
در اصل
از مادّۀ «جنب» به معنى «پهلو، ناحيه، يك طرف بدن انسان» است و گاه
(از بستر، كنايه از برخاستن از خواب و پرداختن به عبادت پروردگار
در دل شب است)» الم سجده/ 16.
[*] براى اطلاع بيشتر دربارۀ «جنب اللّه و تفريط در آن» به
جلد 19 صفحه 514 تفسير نمونه، زير عنوان «نكتهها» مراجعه فرماييد.
[**]... وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً
فَاطَّهَّرُوا...«... و اگر جنب باشيد خود را بشوييد (غسل كنيد)...» مائده/
6.
[***]... وَ لاٰ جُنُباً إِلاّٰ عٰابِرِي
سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا...«(اى اهل ايمان هرگز در حال مستى به
نماز نياييد تا بدانيد چه مىگوييد) و نه در حال «جنابت» مگرآنكه مسافر باشيد تا
وقتى كه غسل كنيد...» نساء/ 43.