responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر    الجزء : 1  صفحة : 212
ديدگان خلايق مستور است و به كنه ذات و باطن اشياء آگاه، و خود، باطن على الاطلاق است و اين صفت در غير او نسبى است و نيز ظهور و بطونش زمانى و مكانى نيست، زيرا خود خالق زمان و مكان و محيط به تمام موجودات است. (با اقتباس و تلخيص از الميزان)

بِطانَة: (آل عمران/ 118.)[*]

در لغت به معنى «لباس زيرين» و مقابل آن «ظهارة» به معنى «لباس رويين» است و در آيۀ مورد بحث كنايه از «محرم اسرار» مى‌باشد. [ج 63/3.]

بَطائن: (الرحمن/ 54.)[**]

جمع «بطانه» به معنى «استر» است. در كتاب «الاتقان» آمده است كه واژۀ «بطائنها» در آيۀ مورد بحث، به معناى «ظواهرها» مى‌باشد.[***](ج 166/23.)

ب ع ث

بَعْث: (در آيۀ 60 سورۀ انعام)[****]

به معنى «بر انگيختن» و در آيۀ مورد بحث به معنى «بر انگيختن از خواب و بيدار كردن» است.

بايد توجه داشت كه عنوان «بعث» (بر انگيختن) هميشه در مورد پيامبران و مؤمنان به كار نرفته، بلكه در غير آنها نيز در قرآن استعمال شده است، مانند آنچه در داستان «هابيل» و


[*]يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَتَّخِذُوا بِطٰانَةً مِنْ دُونِكُمْ‌...«اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد محرم اسرارى از غير خود انتخاب نكنيد...» آل عمران/ 118.

[**]مُتَّكِئِينَ عَلىٰ فُرُشٍ بَطٰائِنُهٰا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ‌...«اين در حالى است كه آنها بر فرشهايى تكيه كرده‌اند كه آستر آنها از پارچه‌هاى ابريشمين است...» الرحمن/ 54.

[***] ترجمۀ الاتقان، ج 470/2.

[****]... ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضىٰ أَجَلٌ مُسَمًّى...«سپس شما را در روز (از خواب) بر مى‌انگيزد (و اين وضع همچنان ادامه دارد) تا مدت و سرآمد معينى فرارسد...» انعام/ 60.

اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر    الجزء : 1  صفحة : 212
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست