اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 212
ديدگان
خلايق مستور است و به كنه ذات و باطن اشياء آگاه، و خود، باطن على الاطلاق است و
اين صفت در غير او نسبى است و نيز ظهور و بطونش زمانى و مكانى نيست، زيرا خود خالق
زمان و مكان و محيط به تمام موجودات است. (با اقتباس و تلخيص از الميزان)
به
معنى «بر انگيختن» و در آيۀ مورد بحث به معنى «بر انگيختن از خواب و بيدار
كردن» است.
بايد
توجه داشت كه عنوان «بعث» (بر انگيختن) هميشه در مورد پيامبران و مؤمنان به كار
نرفته، بلكه در غير آنها نيز در قرآن استعمال شده است، مانند آنچه در داستان
«هابيل» و
[*]يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ
تَتَّخِذُوا بِطٰانَةً مِنْ دُونِكُمْ...«اى كسانى كه ايمان آوردهايد
محرم اسرارى از غير خود انتخاب نكنيد...» آل عمران/ 118.
[**]مُتَّكِئِينَ عَلىٰ فُرُشٍ
بَطٰائِنُهٰا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ...«اين در حالى است كه آنها بر
فرشهايى تكيه كردهاند كه آستر آنها از پارچههاى ابريشمين است...» الرحمن/ 54.
[****]... ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضىٰ أَجَلٌ
مُسَمًّى...«سپس شما را در روز (از خواب) بر مىانگيزد (و اين وضع همچنان
ادامه دارد) تا مدت و سرآمد معينى فرارسد...» انعام/ 60.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 212