اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 243
مرحوم طبرسى مىفرمايد:
«معنى آيه اين است كه خدايا به تو پناه مىبرم از
اينكه شياطين به من نزديك شوند و مرا از اطاعت تو باز بدارند و گفته شده معنايش
حاضر شدن در نماز است و يا در همه احوال.»[1]
با توجه به اينكه شياطين جمع شيطان است حضرت مأمور مىشود
در اين دعاى تعليمى پيوسته از شيطانهاى آشكار و پنهان به خدا و لطف و رحمت او پناه
جويد و خود را از وسوسه و تحريك و اغواء شياطينِ جنّ و انس محفوظ بدارد.
در تفسير على بن ابراهيم قمى به نقل از تفسير نور
التقلين ج 3 ص 552 مىخوانيم امام عليه السلام فرمود دو سورۀ (قُلْ أَعُوذُ
بِرَبِّ اَلنّاسِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ) از جمله سورههائى است كه
خداوند بعنوان دعا براى حفظ شر و رد آفات به حضرت محمّد تعليم فرموده است.
بنابراين شايسته است در تمام اوقات اين دو سوره كوتاه را كه بعنوان معوذّتين نام
گذارى شده است تلاوت كنيم.
نكته تربيتى و اخلاقى
وقتى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه داراى
مقام عصمت و مصونيت از گناه و انحراف است، مىفرمايد: «شَيطانِى اَسْلَمَ بِيدى»
شيطان من به دستم تسليم شده است، با اين حال چنين تقاضائى از خدا مىكند كه از شرّ
شيطان در امان باشد و خداوند چنين دعائى را به وى مىآموزد كه با زمزمۀ آن
خود را در امان از شر شيطان قرار دهد، تكليف ديگران كه بر خود دار از مقام عصمت
نيستند و هر لحظه در معرض لغزش و گناه مىباشد، روشن است و طبيعى است كه احتمال
لغزش و انحراف آنها در مقابل وسوسههاى شيطان بسيار زياد است و بايد همه مؤمنان به
خدا از پروردگار جهان كه مالك و مدبّر و حافظ آنها است، بخواهند آنها را لحظهاى
به حال خود وا مگذارد
[1]- ابوعلى فضل بن حسن طبرسى، مجمع البيان، ج 7،
پيشين، ص 117.
اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 243