اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 189
مىنمود. و نصف از شب را به عبادت و شب زنده دارى مىپرداخت
و نصف از سال را روزه مىگرفت يك روز، روزه بود و يك روز افطار مىكرد.[1]
نكته آموزنده
بزرگترين درسى كه از زندگى حضرت داود مىگيريم اين
است كه با آنهمه قدرت ظاهرى و سياسى و حكومتى و نعمتهاى فراوان مّادى و ظاهرى
دنيا، از نظر قدرت معنوى و اخلاقى و نيروى عبادت چنان بود كه قرآن او را بعنوان
اواّب (بسيار بازگشت كننده به سوى خدا) مىستايد بندهاى كه يك لحظه از ياد خدا و
توبه به درگاه او غافل نشد و زندگى سرتاپا مادى دنيا او را به خود مشغول نكرد.
«بطورى كه پرندگان هم تحت تأثير عبادت و تسبيح او
قرار مىگيرند و از آشيانههاى خودشان گرد او جمع مىشوند و هر يك به نغمه خود
تسبيح مىگفت و ذكر او را تكرار مىكردند.»[2]
قضاوت و استغفار
(وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ
وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ فَغَفَرْنا لَهُ ذلِكَ وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى
وَ حُسْنَ مَآبٍ؛[3]داود دانست ما او را (با اين ماجراى قضاوت) آزمودهايم، از پروردگارش
آمرزش خواست و به سجده افتاد و توبه كرد. ما اين عمل را بر او بخشيديم و او نزد ما
داراى مقام والامى باشد و بازگشتى نيكو دارد).
قبل از اين آيات خداوند ماجرائى را درباره حضرت داود
نقل مىكند كه افرادى به عنوان داد خواهى و قضاوت از محراب او بالا رفتند و نزد وى
حاضر
[1]- ابوعلى فضل بن حسن طبرسى، مجمع البيان، ج 8،
پيشين، ص 469
[2]- محمد ثقفى، تفسير روان جاويد، ج 4، پيشين، ص
576.