كار مىرود. و هيچ
كلمه پنج حرفى كاملى نيست كه از حروف ذلاقيه خالى باشد.
هر گاه كلمه
چهار و پنج حرفى خالى از حروف ذلاقيه و شفائيه را بيابيم آن كلمه نو ظهور و از سخن
عرب به شمار نمىرود و نيز گفته است كه حرف «ع و ق» در كلمهاى به كار نمىرود مگر
اين كه آن را زيبا مىسازد. زيرا اين دو حرف سليسترين حروفند.
حرف «ع»
فصيحترين حرف است از نظر آهنگ و خوشايندترين حرف است از نظر شنيدن. حرف «ق» داراى
واضحترين صدا و از استوارترين حروف است. هرگاه حرف «ع يا ق» در ساختمان كلمه باشد
آن كلمه زيباست «س» و «د» در ساختمان اسم چنين نقشى دارند، زيرا «د» نرم آهنگتر از
«ط» و بلند آهنگتر از «ت» است «هاء» در كلمه به خاطر نرمى و سبكى آسان تحمّل
مىشود. ناگزير رعايت اين امور به دليل روانى كلام بر زبان، لازم و مانند شروط
فصاحت و بلاغت است.
بحث دوّم:
راجع به زيباييهاى سخن است كه از تك تك حروف و يا شروط تركيب آنها حاصل مىشود:
الف-
محاسنى كه از حذف حروف به دست مىآيد
و آن پرهيز
عمدى از به كار بردن يك يا دو حرف در سخن و كلام به منظور ابراز مهارت در زبان
است.
و اصل (نام
شخصى است) كه مخرج «ر» نداشت پيوسته از به كار بردن «ر» پرهيز مىكرد، و در اين كه
چگونه بايد از اداى جملهاى كه «ر» داشته باشد بپرهيزد و جملهاى ديگر به همان
معنى ولى بدون «ر» بسازد، ماهر شده بود. مثلا اگر به وى پيشنهاد مىشد كه بگويد:
اركب فرسك و اطرح رمحك: «اسبت را سوار شو و نيزهات را پرتاب كن» بدون تأمّل
مىگفت: الق قناتك و اعل جوادك، كه به معناى جمله قبل است. حريرى شاعر، اين گونه
سخن گفتن را به نهايت رسانده و اشعارى ساخته كه در آنها حروف نقطهدار، و در
اشعارى ديگر حروف بىنقطه