سپس امام (ع) اشاره
فرموده است كه خداوند جهاد را پيروزى دين خدا و ياور دين قرار داده است و اين معنى
از اين آيه استفاده مىشود كه: يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا[1] مقصود از يارى خدا يارى دين خدا و بندگان شايسته
اوست، زيرا خداوند بىنياز مطلقى است كه حاجتى به كمك و پشتيبان ندارد. سپس امام
(ع) بدرستى سوگند ياد مىكند كه صلاح دين و دنيا ممكن نيست، مگر به جهاد، زيرا اگر
جهاد در راه خدا و مقاومت دين داران نباشد زمين و شهرها خراب مىشوند چنان كه خداى
تعالى فرموده است: فَهَزَمُوهُمْ
بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ
الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا يَشاءُ[2].
امّا نظام
يافتن دين روشن است، زيرا تلاش دشمنان دين در مورد براندازى آن ناكام مىماند،
امّا كلام امام (ع) كه فرمود شيطان گروه خود را بسيج كرده و جمعيّت خود را فراهم
آورده است قبلًا توضيح داده شد.
فرموده
است: ليعود له دينه و سنّته و خدعه
توضيح كلام
اين است كه نهايت سعى شيطان در وسوسهاى كه مىكند اين است كه فريبكارى را در ميان
مردم رواج دهد و روشهاى باطلى كه پيش از بعثت رسول (ص) دين و روش شيطان بوده است
دوباره در جامعه برقرار سازد.
تمام سخن
امام (ع) براى اين است كه شنوندگان را به سمت خدا كوچ دهد و آنها را براى جنگ
آماده سازد.
فرموده
است: و قد رأيت امورا قد تمحّضت
اين سخن امام
(ع) اشاره به بيان امورى است كه آنان را به گريز از آن وا مىدارد و آن امور احساس
آن حضرت در باره مخالفت (ناكثين) و آمادگى آنها
[1]
سوره محمد (47): آيه (7): اگر دين خدا را يارى دهيد خدا شما را يارى مىدهد
[2] سوره
بقره (2): آيه (251): اگر خداوند شرّ بعضى را به وسيله بعضى ديگر از مردم دفع
نمىكرد زمين به فساد كشيده مىشد ولى خداوند به جهانيان مهربان است.