آگاهى حضرت موجب علم
آن حضرت به فريبكارى و بيعت شكنى آنها بود و به همين دليل منتظر اين پيشامد از
ناحيه آنها بود.
(3159- 3156)
فرموده
است: سترنى عنكم جلباب الدّين
اين كلام امام
(ع) به منزله تهديدى است براى مخالفان و جنگ با آنها كه با امام مخالف بودند.
معناى كلام امام (ع) اين است كه: بين من و شما دين حايل و مانع شده است و مرا از
چشمان بصيرت شما پوشيده داشته است تا مرا بدرستى بشناسيد، زيرا من به شما سخت
نگرفتم و در باره شما شدّت نشان ندادم و شيوههايى كه شما را به راه بياورد و از
باطل باز دارد به كار نبردم و جز رفق و مدارا و مهربانى و گذشتن از جرايم كه دين
بر آنها موفّقم ساخته رفتارى نداشتهام در نتيجه دين پردهاى است كه ميان آنها و
شناختن امام حايل شده است، پس امام (ع) لفظ «جلباب» را براى آن پرده استعاره آورده
است.
بعضى جمله:
سترنى عنكم راستركم عنّى روايت كردهاند، مطابق اين روايت معنى كلام امام (ع) اين
است كه: اسلام مجاز نمىداند كه خون شما را بريزم و فراريان از ميدان جنگ را تعقيب
كنم و مجروح شما را بكشم و ... يعنى آنچه كه در حق كفّار جايز است بر شما روا
دارم.
(3163- 3161)
فرموده
است: بصّرنيكم صدق النّيّة
مقصود امام
(ع) از «صدق نيّت» خالص بودن امام (ع) براى خداى تعالى و روشن بودن آيينه نفس آن
بزرگوار است و به همين دليل چشم بصيرت آن حضرت روشن است و عاقبت كار آنها را كه به
كجا منتهى مىشود مىداند، چنان كه پيامبر (ص) در اين باره فرموده است: «مؤمن به
نور خدا نظر مىكند» [1].