كردند و با راه
اندازى جنگ جمل بيعتشان را شكستند و همچنين كسانى كه از طلحه و زبير پيروى كردند
جزو ناكثين مىباشند. و مراد امام (ع) از مارقين، خوارج و از قاسطين و فاسقين،
اصحاب معاويه مىباشند و اين اسمها (ناكثين، مارقين و قاسطين) قبلًا به وسيله
پيامبر (ص) بيان شده هنگامى كه آن حضرت به امام (ع) خبر داد كه بزودى بعد از من با
ناكثين و مارقين و قاسطين خواهى جنگيد. و اين كه امام (ع) خوارج را با كلمه (مروق)
توصيف كرده است براى اين است كه (مروق) عبارت از پرتاب تير و خروج آن از كمان است،
و چون خوارج در آغاز در جاده حق بودند و سپس، به گمان خودشان، در طلب حق مبالغه
كردند تا آنجا كه از حق دور شدند، و به اين دليل استعاره آوردن لفظ مروق به خاطر
مشابهت، زيباست.
پيامبر (ص)
از آنها به همين لفظ خبر داده بود، آنجا كه فرمود: يمرقون من الدّين كما يمرق
السّهم من الرّمية، (از دين چنان كه تير از كمان خارج شود خارج مىشوند).
و امّا توصيف
اهل شام به فاسقان براى اين است كه مفهوم فسق يا قسط خروج از راه و روش حق است و
اينان چنين بودند به اين دليل كه از اطاعت و فرمان حضرت على (ع) خارج شدند و اطلاق
يكى از دو لفظ قاسط، يا فاسق به همين اعتبار است.
(2852- 2831)
فرموده
است: كانّهم لم يسمعوا كلام اللّه يقول «تلك الدّار الاخرة نجعلها للّذين لا
يريدون علوّا فى الارض و لا فسادا و العاقبة للمتّقين
اين كلام
امام (ع) تذكّرى است به هر سه طايفه ناكثين، قاسطين و مارقين و هر كس كه احتمالًا
تصوّر مىكند حق در روش آنهاست و با اين تصوّر با امام (ع) مخالفت كرده و جنگ به
راه مىانداختند. جنگ راه انداختن آنها به خاطر برترىجويى بود كه در امور دنيا
طالب آن بودند و همين برترى جويى