مىكنند و بر همين
مبنا به مشعر و منى مىروند و بر ههمين مبنا روش آنها را پيروى مىكنند. از اين
مجموعه بايد صحراى قيامت و اجتماع امّتها با پيامبران و پيشوايانشان و پيروى هر
امّتى از پيامبرش و اميد به شفاعت آنها را در نظر بگيرد كه پيامبران آنها را در
صحراى قيامت وارد مىكنند كه آيا مورد عفو واقع شوند يا نشوند.
چون حاجى اين
مطلب را به ياد آورد، لازم است قلبا به پيشگاه خداوند تضرّع و زارى كند تا او را
در شمار رستگاران و آمرزيده شدگان محشور كند ولى اميدوارى او بايد بيشتر باشد زيرا
مكان، مكان شريفى است و بخشش از پيشگاه حضرت حق به واسطه نفوس كامل اوتاد زمين به
همگان مىرسد و جايگاه حجّ هيچ گاه از ابدال و اوتاد و جمعى از شايستگان و
صاحبدلان خالى نيست. اجتماع و همّت آنها صرفا تضرّع و زارى در پيشگاه خداست و
دستها را به پيشگاه خدا بلند كرده و گردنها به جانب حق كشيده و چشم به رحمت حق
دوخته و گذشت و آمرزش را خواهانند و نبايد اين گمان باشد كه خداوند سعى آنها را در
طلب رحمت به يأس منجر مىكند، از اجتماع امّتها در عرفات و حضور در كنار ابدال و
اوتاد كه از گوشه و كنار جهان اجتماع كردهاند سرّ عظيم حجّ برايت ظاهر مىشود. در
نتيجه براى طلب نزول رحمت و استمرار آن هيچ راهى مهمتر از اجتماع امّت و همدلى
آنها در يك سرزمين و در يك زمان نيست.
امّا رمى
جمره-
حاجى بايد از
رمى جمره قصد اطاعت امر خدا و اظهار بندگى و عبوديّت كند و منظورش اين باشد كه به
حضرت ابراهيم (ع) شباهت پيدا كند. هنگامى كه در همين مكان ابليس بر ابراهيم ظاهر
شد تا در حج ابراهيم شبهه وارد كند و يا او را به معصيت خداى تعالى بفريبد ابراهيم
(ع) او را با سنگ رمى كرد و از خود راند و اميدش را قطع نمود.