هلاكت رسيدن آنها، به
ترس از خداوند و عذاب او توجّه پيدا مىكنيم. بهره انسان از توجّه به عذاب خدا
بهرهاى نفسانى است كه اگر مورد غفلت واقع شود و اسائه ادبى انجام گيرد چه بسا
انسان به عذاب مبتلا شود و در موقعيّتى قرار گيرد كه مال و فرزند به حال او نفعى
نخواهد داشت. شنونده قرآن هرگاه احوال بهشت و جهنم را بشنود برايش به لحاظى خوف و
به جهتى اميد پيدا مىشود و چنين تصوّر خواهد كرد به هر اندازه كه از يكى دور شود
به ديگرى نزديك خواهد شد.
بالاخره
قرائت كننده قرآن از آيات فوق و ديگر آيات قرآن چنين مىفهمد كه اسرار الهى قرآن
به دليل پايان نداشتن قابل شمارش و دسترسى به همه آنها نيستند. خداوند تعالى در
اين مورد مىفرمايد: قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي
لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا
بِمِثْلِهِ مَدَداً[1].
امام (ع) در
اين مورد فرموده است: «اگر بخواهم از تفسير فاتحه الكتاب هفتاد شتر را بار مىكنم [2]».
كسى كه به
هنگام تلاوت قرآن و يا شنيدن آن، معانى قرآن را ولو به كمترين مقدار، نفهمد مشمول
اين گفته حق تعالى قرار مىگيرد: أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ
فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى أَبْصارَهُمْ أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ
عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها[3]. منظور از قفل
موانعى است كه بزودى آنها را ذكر خواهيم كرد.
6- تلاوت
كننده بايد خود را از موانع فهم قرآن خالى گرداند.
زيرا بسيارند
[1]
سوره كهف (18): آيه (109): بگو اى پيامبر اگر درياها مداد شوند كه كلمات پروردگارت
را بنويسند درياها پايان مىيابند قبل از آن كه كلمات پروردگار تمام شود، هر چند
درياهاى ديگرى به اين درياها افزوده شود.
[2] لو
شئت لأوفرت سبعين بعيرا من تفسير فاتحة الكتاب.
[3] سوره
محمّد (47): آيه (24): آنها كسانى هستند كه خداوند آنها را لعنت كرده است گوششان
كر و چشمانشان را كور كرده است آيا در قرآن نمىانديشند يا بر دلهاشان قفل زده شده
است.