بنا بر اين وزش بادها
از ناحيه رحمت خداوندى است. از آشكارترين رحمت الهى در انتشار بادها بردن ابرهاى
پر آب و پراكندن آنها بر طبق حكمت الهى است تا اين كه آب به زمينهاى مرده برسد و
نباتات در آنها برويد و پستان حيوانات پر شير شود، چنان كه خداوند متعال فرموده
است: أَمَّنْ يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُماتِ
الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ[1] و فرموده است: يُرْسِلَ الرِّياحَ مُبَشِّراتٍ وَ لِيُذِيقَكُمْ مِنْ
رَحْمَتِهِ[2] و فرموده:
وَ
أَرْسَلْنَا الرِّياحَ لَواقِحَ فَأَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَسْقَيْناكُمُوهُ[3]. منظور از
اين آيات آگاه ساختن بىخبران از اقسام نعمتهاى خدا به وسيله اين نعمت بزرگ
مىباشد تا شكر گزاريشان را دوام بخشند و بر طاعت خداوند مواظبت كنند همان طور كه
خداوند تعالى فرموده است: وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ
عَلَيْكُمْ[4] لِتَسْتَوُوا عَلى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا
نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي
سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما[5].
بعضى از
ادباى عرب گفتهاند لفظ «ريح» در عذاب به كار مىرود و «رياح» در رحمت. و در قرآن
به همين معنى به كار رفته است آنجا كه خداوند در باره عذاب فرموده است: بِرِيحٍ
صَرْصَرٍ و الرِّيحَ الْعَقِيمَ و در مورد رحمت فرموده است:
يُرْسِلَ الرِّياحَ مُبَشِّراتٍ و الرِّياحَ لَواقِحَ و مانند
اينها.
(1068- 1064)
فرموده
است: وَتَّد بالصُخُور مَيَدانَ ارضِهِ
در اين عبارت
منظور نسبت دادن نظام زمين به قدرت خداوند سبحان است و در اين مورد دو بحث هست:
[1]
سوره نمل (27): آيه (63): كسى كه بادها را بشارت دهندگانى پيش از نزول رحمتش
مىفرستد.
[2] سوره
روم (30): آيه (46): بادها را به عنوان بشارتگرانى مىفرستد تا شما را از رحمتش
بچشاند.
[3] سوره
حجر (15): آيه (22): ما بادها را براى تلقيح (ابرها و به هم پيوستن و بارور ساختن
آنها) فرستاديم و از آسمان آبى نازل كرديم و با آن آب شما را سيراب ساختيم.
[4] سوره
بقره (2): آيه (231): نعمتهاى خدا را نسبت به خود يادآور شويد.
[5] سوره
زخرف (43): آيه (13): سپس نعمت پروردگارتان را هنگامى كه بر آنها سوار شديد متذكر
شويد و بگوييد پاك و منزّه است كسى كه اين را مسخّر ما ساخت و گرنه ما توانايى آن
را نداشتيم.