مىخورد و سپس در
توضيح آن گفته شود: زيرا برادرش شراب مىخورد.
اگر تقابل در
كلام مفيد اقناع نباشد از فنّ خطابه محسوب نمىشود چنان كه گفته شود: فلان كس به
اختيار گناه نمىكند به همين دليل او در حال مستى زنا كرد.
بحث ششم- محسّنات
خطابه
محسّنات
خطابه يا مربوط به الفاظ و يا مربوط به ترتيب آن و يا به شكل ظاهرى خطيب مربوط
مىشود:
الف- زيبا
بودن الفاظ خطابه بسيار مفيد است، زيرا زيبايى لفظ زمينه زيبايى معنا را فراهم
مىآورد و زشتى لفظ علاقه به فهم معنا را از بين مىبرد.
زيبايى سخن
به امورى بستگى دارد:
1- آن كه لفظ
روشن و خوب باشد. سبك و عاميانه و يا پيچيده و علمى نباشد به گونهاى كه از دريافت
عموم مردم دور باشد. زيرا طبع عوام از عبارت علمى تنفر دارد. و الفاظ نبايد غلط
ادا شود زيرا غلط بودن سخن را سبك و غير قابل قبول مىكند. زيبايى الفاظ در سخن
على (ع) به فراوانى ديده مىشود.
2- تمام
ويژگيهاى مناسب كلام رعايت شود، حروفى را كه بايد در نطق تكرار شود مرتّب كند.
مانند سخن على (ع) در توصيف ملائكه: منهم سجود لا يركعون و منهم ركوع لا يسجدون. و
همچنين بقيه امور لازم. در اين سخن على (ع) اگر تكرار حروف نبود سخن ناقص بود. و
مانند سخن ديگر على (ع):
المرء المسلم
البرى من الخيانة ينتظر احدى الحسنيين امّا داعى اللَّه فما عند اللّه خير له و
امّا رزق اللّه و اذا هو ذو اهل و مال [1]: «مرد مسلمان دور از
خيانت يكى از دو نيكى را انتظار مىكشد يا فرشته مرگ بنا بر اين آنچه كه در نزد
خداست بر او بهتر است و يا روزى خدا را كه صاحب فرزند و مال مىشود، (احدى
الحسنيين